Facebook at Work

facebook at workDeze blog gaat NIET over het privé-gebruik van Facebook op het werk. Wel over de samenwerkingsomgeving die Facebook recent in bêta heeft gelanceerd voor een select aantal organisaties. Daarmee sluit Facebook aan bij een nieuw verschijnsel: dat van de sociale samenwerkingsplatforms.

 

Wat is Facebook at Work?

Is Facebook een concurrent voor LinkedIn? Nee, of beter gezegd: nog niet. De kern van Facebook@work is niet dat je een digitaal CV gaat beheren en daar omheen allerlei mogelijkheden hebt om met zakelijke relaties te communiceren. De kern is dat je met collega’s binnen je eigen organisatie makkelijk kunt communiceren via allerlei tools die ook binnen de “normale” facebookomgeving beschikbaar zijn. Daarnaast is er tooling om documenten met elkaar te delen etc. Verschil met de “normale” Facebook-omgeving is dat je niet wordt lastig gevallen door advertenties en dat er geen gebruikersdata worden bijgehouden. Uiteraard wordt e.e.a. ondersteund met een app voor op je tablet of smartphone, alsook een desktopoplossing.

Zolang Facebook at Work alleen bedoeld is voor gebruik binnen de eigen organisatie en de profielpagina geen uitgebreide mogelijkheden biedt om werkervaring vast te leggen, heeft LinkedIn dus niets te vrezen. Echter, het is voor Facebook een koud kunstje om de mogelijkheid te bieden om de omgeving ook voor externen toegankelijk te maken en over het toevoegen van een aantal velden om een adequaat CV op te stellen zal men ook geen nacht wakker liggen. Neemt niet weg dat de ruim 330 miljoen gebruikers van LinkedIn waarschijnlijk niet zomaar overstappen op een andere omgeving.

 

Wie zijn dan de concurrenten?

Partijen die direct concurrentie ondervinden van Facebook at Work zijn de zogenaamde sociale samenwerkingsomgevingen zoals Slack, Speakap, Zoho connect, HipChat en Yammer. Deze toepassing bieden vooral primair communicatiefaciliteiten zoals we die ook in de sociale netwerken voor privé-gebruik zien, maar daarnaast ook de mogelijkheid om documenten met elkaar te delen, werkplanningen op te stellen, workflows in te regelen etc. (de laatste twee overigens niet in alle genoemde toepassingen). Waarbij in alle gevallen een mail-functionaliteit ontbreekt. Vandaar ook de verwachtingen van velen dat e-mail binnen een aantal jaren niet meer bestaat.

Facebook at Work en genoemde concurrenten vormen m.i. ook een directe bedreiging voor bijvoorbeeld Office 365 van Microsoft en Google Apps. Deze omgevingen zijn er van oorsprong vooral op gericht content met elkaar te kunnen delen en langzamerhand zijn er communicatie-toepassingen toegevoegd. Deze laatste staan echter minder op de voorgrond dan bij bijvoorbeeld Slack of Facebook at Work. Het lijkt een accentverschil, maar het is van grote invloed op de gebruikerservaring. Wat dat betreft zouden Microsoft en Google er goed aan doen om Yammer respectievelijk Google+ nadrukkelijker op de voorgrond te plaatsen in hun zakelijke omgeving. Daarmee sluiten ze veel meer aan op de consumentenbeleving van medewerkers en neemt de kans op adoptie van samenwerkingsplatforms toe.

 

Wat betekent dit nu? 

De markt voor samenwerkingsplatforms is aan het veranderen. Nieuwe toetreders op de markt bieden samenwerkingsmogelijkheden die nauw aansluiten bij de functionaliteiten van sociale netwerken waar medewerkers in hun privé-tijd actief op zijn. Niet het delen van content staat centraal maar communicatie en interactie.

Op het moment dat je overweegt een samenwerkingsplatform te implementeren (bijvoorbeeld door de overgang te maken naar Office 365) is het goed om je ook te oriënteren op de nieuwkomers. Zet de voors en tegens van de verschillende omgevingen tegen elkaar af om een adequate keuze te maken. Laat daarbij de kans op adoptie door medewerkers in belangrijke mate meewegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *