Digitaal samenwerken, ook de leverancier doet mee

techniek keuken samenwerken leverancier EVVast wel eens in een restaurant gegeten waarna je zo iets had van… ‘daar ga ik niet meer heen’. Waar lag dat aan?

Er zijn nogal wat factoren die van invloed zijn op een geslaagd etentje. Een groot deel van die factoren heb je zelf in de hand, zoals de keuze van de uitgaansgelegenheid, wat je gaat eten en drinken, het moment enzovoort. Er zijn echter ook factoren die je niet in de hand hebt en waarvan je afhankelijk bent van de uitbater. Bijvoorbeeld de kok levert een topprestatie maar het humeur van het bedienend personeel, de sfeer, laat zeer te wensen over. De rol van de uitbater (leverancier) is mede bepalend voor een geslaagd etentje.

Laat dat nou ook gelden voor de leverancier van het digitaal samenwerkingsplatform dat de samenwerking in projecten en documenten en het delen van kennis en informatie faciliteert.

Wat denk je wat voor inrichting van samenwerkingsplatform (bijvoorbeeld Office 365, Google Apps, Sharepoint e.d.) je krijgt voorgeschoteld als de leverancier geen verstand heeft van uw business en niet aanvoelt wat de mensen beweegt om samen te werken? De leverancier kan veel verstand hebben van techniek maar… kan deze niet vertalen naar de juiste inrichting van het samenwerkingsplatform dat de samenwerking moet ondersteunen. Dat is wat we in praktijk regelmatig om ons heen zien gebeuren. Technisch kan het perfect kloppen (de topprestatie van de kok) echter voor het gebruik van het platform moet je een expert zijn om het te begrijpen (de bediening laat het afweten). Dan kun je het efficiënt en effectief samenwerken wel vergeten.

De leverancier van samenwerkingsoplossingen die zich presenteert als productspecialist (techniek) zou meer moeten leren van de horeca. Een geslaagd etentje gaat immers verder dan alleen de (technische)keuken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *