Het einde van de school?

MOOCSNYUApple gaat auto’s bouwen. Tenminste, dat zijn de geruchten maar het zal mij niet verbazen. Niet omdat ik denk dat ze meteen een geweldige auto kunnen maken. Het past echter wel in de denkwijze van dit type technologie bedrijven. Ze zetten de boel graag op z’n kop en veranderen maar wat graag bestaande (en vastgeroeste) structuren.

De iPhone maker staat hierin niet alleen. Een van de grootste boekenverkopers ter wereld is Amazon en schoenen kopen we inmiddels massaal bij Zalando. En dat zijn dus allemaal technologiebedrijven die IT slim inzetten om een bestaand product of dienst volledig anders te benaderen. Het succes van Amazon is niet alleen gebaseerd op het gemak: 2 keer klikken en je hebt een boek besteld dat binnen 24 uur op de deurmat ploft. Het is veel meer dan dat. De buitengewoon slimme klantbenadering (“klanten die dit boek gekocht hebben lazen ook dit boek”) is een IT-kunstje op zich.

Het is vooral het radicaal anders benaderen van een markt dat het succes verklaart. Want anders hadden de gewone boeken- en schoenenwinkels het wel gedaan. Naast het onderkennen van de mogelijkheden van de technologie hebben deze bedrijven nog iets gemeen. Namelijk de mogelijkheid om hun organisatie razendsnel om te vormen als de omstandigheden daar om vragen. De auto-industrie weet al jaren dat elektrische rijden de toekomst is, maar toch is het Tesla dat pas echt succesvol is met het bouwen van elektrisch auto’s.

Natuurlijk is het onderwijs geen markt, gelukkig niet. Maar dat betekent niet dat men er niet van kan leren. De afgelopen paar jaar zijn vele MOOC’s (Massive Open Online Course) gestart die middels het web cursussen aanbieden. En net als bij de Amazon’s en Zalando’s van deze wereld zijn deze initiatieven vaak buiten de bestaande structuren bedacht en opgestart. Als nieuwe vorm van onderwijs denken velen dat de opkomst van MOOC’s een belangrijke druk zal uitoefenen op het ‘businessmodel’ van traditionele onderwijsinstellingen. Gaat dit dan betekenen dat we op termijn alleen nog maar achter een beeldscherm onderwijs gaan volgen? Dat lijkt mij niet. Het gaat erom dat deze, door technologie mogelijk gemaakte, ontwikkelingen een plek gaan krijgen binnen het bestaande onderwijs.

Tesla kan dan wel een revolutie in de auto-industrie veroorzaakt hebben, ze bouwen natuurlijk gewoon een auto. Eentje met vier wielen en een stuur waarmee je met je bestaande kennis en vaardigheden (lees: rijbewijs) gewoon in kan wegrijden. Net zoals Zalando gewoon schoenen verkoopt. En zo zal het in het onderwijs ook gaan. MOOC’s zullen een verdere aanjager zijn om bijvoorbeeld de ‘flipped classroom’ een plek te geven binnen datzelfde onderwijs. De school zal heus wel blijven bestaan, maar wel anders. Het onderwijs moet dus goed naar dit soort initiatieven kijken en ook naar (technologie) bedrijven. Want daar kan je namelijk heel veel van leren en dat is volgens mij toch de essentie van onderwijs: leren.

 

1999: Het lijkt wel of Nederland zit te slapen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *