Wat bereiken we eigenlijk door samenwerking digitaal te faciliteren?

Grote kans op chaos in je informatiehuishouding als je zomaar wat gaat faciliteren of juist niets onderneemt. Doe je niets dan zoekt ieder zijn eigen weg en komen we al snel bij Dropbox, of Google Drive of OneDrive. Het is gratis en heel eenvoudig in gebruik, iedereen weet hoe het werkt. Superhandig toch om zo goedkoop en eenvoudig documenten te delen?

samenwerken faciliteren gemak genot gewin EV strategieDat laatste is zeker waar, diensten als Dropbox, Google en Microsoft snappen heel goed dat gemak de mens dient. Gemak dat willen we allemaal. Maar of we er ook van kunnen genieten en er voordeel mee hebben is maar de vraag.

Vast wel eens meegemaakt dat een goed bedoelde collega een document uit jouw Dropbox denkt te kopiëren naar zijn lokale schijf op zijn laptop. Wat blijkt, het document is niet gekopieerd maar verplaatst naar zijn laptop. Vanaf dat moment is het betreffende document uit jouw Dropbox en kunnen jij en anderen met wie je het document deelde niet meer bij het document. Je hebt wel het gemak van de handige functie maar niet per definitie het genot van het kunnen beschikken over je documenten. Weg is jouw winst die je dacht te hebben met het gebruik van Dropbox. Immers jij als eigenaar van de Dropbox hebt geen grip op de informatie en de school/organisatie al helemaal niet meer.

Wil je binnen de school meer gemak, genot en gewin uit het samenwerken dan moet je wel degelijk iets gaan ondernemen. De valkuil is om te beginnen met het faciliteren van een digitaal samenwerkingsplatform. Een experiment kan best maar bepaal wel wat je als school/organisatie, team en individu wilt bereiken. Waar zit het extra gemak, genot en gewin van de digitale ondersteuning bij samenwerken en wat betekent dat dan? Is dat betere benutting van de kennis in de organisatie en waardering van mensen, het effectiever werken aan projecten en daardoor minder stress, meer rendement uit de gegevens binnen de organisatie en daardoor overzicht, een bijdetijds imago enzovoort?

Dropbox of iets dergelijks zou voor de korte termijn best een oplossing kunnen zijn om de samenwerking in een project te ondersteunen maar is niet per definitie waar je op de lange termijn ook ‘gelukkig’ van blijft als er wordt samengewerkt aan meerdere projecten.

Het is best lastig om de samenwerking zo te laten gebeuren dat het meer gemak genot en gewin oplevert. Neem een lekker kopje koffie en praat er eens met iemand over. Ik ben er van overtuigd; de oplossing zit niet in een doos!

Dit is de zesde bijdrage in een serie blogs over digitaal samenwerken.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *