Innoveren moet je leren

InnovatieDe vlag ging uit deze week bij de Duitse autobouwer BMW. Niet minder dan 8000 werknemers zullen er het aankomende 1,5 jaar worden aangenomen. Gaan ze dan nog zoveel meer auto’s bouwen? Nee, BMW is op zoek naar IT-specialisten en softwareontwikkelaars. De reden is dat er steeds meer informatietechnologie in auto’s zit. Met name sensoren die je van alles vertellen over de auto zelf en de omgeving (‘opgepast: rechts naast je zit een fietser’). Toch is dit maar een deel van het verhaal.

De meeste autofabrikanten hebben een probleem met IT. Het is vooral de snelheid van de innovatie die hen zorgen baart. De ontwikkeling van een auto duurt meerdere jaren. Ook al is het slechts een nieuwe versie van een bestaand model. Maar zo lang kan die slimme technologie niet wachten. En dat zien we dus terug in bijvoorbeeld die voor veel geld ingebouwde ‘infotainment systemen’ waarmee je in de auto kan navigeren, bellen en naar muziek luisteren. In de regel zijn die dingen zo slecht en achterhaald dat menig bestuurder na verloop van tijd de smartphone maar weer tegen de voorruit plakt. Werkt een stuk beter. Willen fabrikanten dit oplossen zullen ze de innovatiecyclus moeten versnellen.

In het onderwijs speelt iets vergelijkbaars. De afgelopen jaren zijn wagonladingen aan slimme technologie de klassen in gereden. Smartboards, laptops, tablets, het kan niet op. Het gebruik van deze middelen valt echter behoorlijk tegen. Het is niet de innovatie van de technologie op zich maar het gebruik ervan waar de uitdaging zit. We kunnen wel slimme producten in de klas plaatsen maar als deze vervolgens niet slim worden ingezet heeft het niet zoveel zin. Dat dit de afgelopen jaren niet is gebeurt heeft een reden: het is buitengewoon ingewikkeld.

Slim inzetten van IT in de klas vraagt veel meer dan wat technologische kennis. Ook de didactische en inhoudelijke kennis en vaardigheden dienen onder de loep te worden genomen. Om met behulp van IT het onderwijs te veranderen moeten we niet (zoals BMW) de technologie maar het gebruik ervan innoveren. Anders blijft die tablet toch weinig meer dan een apparaat met boeken achter glas. De verandering dient in de klas zelf plaats te vinden. Bij de docenten en bij de leerlingen. Dat moet je dus vooral gewoon gaan doen: experimenteren. Vanzelf gaat zoiets echter niet. Ook al mogen experimenten alle kanten op stuiteren en zullen de uitkomsten soms onverwacht zijn, het proces op zich moet je goed blijven sturen. Anders blijft het bij goedbedoelde experimenten. Wil innovatie echt leiden tot succesvolle verandering dan moet u die innovatie ‘organiseren’. Want ook innovatie moet je leren.

 

One thought on “Innoveren moet je leren

  1. Maarten zegt:

    Het is zonde om te zien dat we innoveren zonder dat we doorhebben wat we er mee aanmoeten. Instellingen nemen smartbords, Tablets, Laptops en noem maar op af. Terwijl de “digitale revolutie” veel te snel voor ze gaat. Niemand weet wat ze er mee aan
    moeten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *