De school in de houdgreep van de softwareleverancier

houdgreepMet de massale overstap van het onderwijs naar Microsoft Office365 en Google Apps is een aloude discussie weer opgelaaid. Die van de ‘vendor lock-in’ oftewel de softwareleverancier waar u nooit meer van afkomt. In de jaren 90’ van de vorige eeuw was Microsoft ook al de boeman, toen met het Windows platform. En ook toen was het een vreemde discussie.

Het monopolie wat het Windows besturingssysteem destijds had was voor veel (voornamelijk overheid) organisaties reden om naar alternatieven te kijken. Eigenlijk was er maar een alternatief: Linux. Ondanks verwoede pogingen wilde het maar niet echt lukken. En dat was logisch. Windows werd namelijk nagenoeg gratis meegeleverd op elke PC en gebruikers liepen ermee weg. Sommige problemen lossen zich overigens vanzelf op. Hoewel Microsoft nog altijd dominant is op de PC markt is deze dominantie vanuit het perspectief van de eindgebruiker al lang verdwenen. Niet omdat er een ander succesvol besturingssysteem voor PC’s is gekomen maar omdat we massaal andere apparaten zijn gaan gebruiken. Tablets, chromebooks, smartphones: allemaal apparaten waar Microsoft nauwelijks een rol speelt.

Bovenal was de heisa destijds om Windows ook een beetje voor de bühne. Binnen de verschillende overheden wist men dondersgoed wel dat het probleem van de ‘vendor lock-in’ niet zozeer bij Microsoft lag maar bij de, voornamelijk Nederlandse, leveranciers van bedrijfsapplicaties. Als je als gemeente een applicatie voor de afdeling burgerzaken had aangeschaft was het lastig om van softwareleverancier X over te stappen naar softwareleverancier Y. En waar vinden de afgelopen 20 jaar de grootste kostenoverschrijdingen en mislukte implementaties plaats? Precies bij die leveranciers.

Dreigt het onderwijs dezelfde weg uit te gaan? Laten we eerst vaststellen dat de kritische data van een school in de regel helemaal niet bij Microsoft Office365 of Google Apps wordt ondergebracht. Die data staat in administratiesystemen, leerlingvolgsystemen en elektronische leeromgevingen. Vaak wordt deze software als dienst bij een softwareleverancier afgenomen. Maar hoe zit het met de beveiliging van die gegevens? En wat als ik naar een andere softwareleverancier wil overstappen?

De meeste softwareleveranciers in het onderwijs hebben prima antwoorden op deze vragen. Ze blijven allemaal keurig binnen de lijntjes van de wet. Toch begint het her en der te schuren. We zijn namelijk op het punt aangekomen dat softwaresystemen ook binnen het onderwijs steeds meer gekoppeld gaan worden. Dat is ook noodzakelijk maar voor een leverancier niet altijd even prettig. Want waarom helpen bij het realiseren van een koppeling met een systeem van de concurrent terwijl je zelf een module in huis hebt die de gewenste functionaliteit ook kan leveren. Dat de klant simpelweg iets anders wil is dan even niet meer zo belangrijk.

De crux is dat u aan het stuur moet blijven. U bepaalt welke functionaliteit en software u wilt hebben, niet de leverancier. Elke softwareleverancier zal zich in eerste instantie opstellen als een ‘partner’. Maar op het moment dat zijn verdienmodel onder druk komt te staan en hij niet meer zoveel wil bewegen dient u nog steeds in controle te blijven. Dat begint bij een goed en stevig contract. En daar gaat het nog vaak fout. Overeenkomsten met softwareleveranciers zijn nog te vaak in het voordeel van de softwareleverancier zelf. Stel dus zelf (of samen met de leverancier) een contract op en zorg ervoor dat u aan de touwtjes blijft trekken. Het draait immers om uw gegevens en informatie, niet die van de softwareleverancier.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *