Het failliet van het universitaire systeem? Studieschuld : 1.000.000.000.000!

AfgestudeerdDeze week keek ik naar de documentaire ‘Ivory Tower van Andrew Rossini’. Een schokkend verhaal over falende business modellen en de exploderende kosten van het universitair onderwijs in de USA. Vorig jaar passeerde de totale studieschuld het astronomische bedrag van USD 1.000.000.000.000. Dit is hoger dan de totale creditkaartschuld van de USA.

De kosten zijn sinds 1980 met 1120% gestegen, terwijl de overheidsbijdragen met 40% zijn teruggelopen. De resultaten worden er niet beter op. 68% van de studenten slaagt er niet in om binnen 4 jaar af te studeren. De kosten van een universitaire studie lopen op tot USD 100.000 +. De totale rentelast die de studenten moeten betalen is opgelopen tot USD 184 miljard.

Steeds meer studenten vragen zich af of het nog wel verstandig is om aan een universiteit te gaan studeren. Veel investeren en een lage kans op een baan is het credo. Er is een beweging gaande om het studeren zelf ter hand te nemen. In 2011 werd UnCollege.org opgericht met een 12 maanden programma om vaardigheden aan te leren om in de 21ste eeuw  succesvol te worden.

Universiteiten slagen er maar niet in hun kosten in bedwang te houden. Er worden miljoenen geïnvesteerd in nieuwbouwprojecten om aantrekkelijk te worden voor studenten. Luxueuze appartementen, klimwanden, sportcomplexen, er worden miljoenen in geïnvesteerd die niet direct een relatie hebben met onderwijs. Sommige universiteiten hebben het imago van een ‘party college’ gekregen. Veel feesten en 5 uur per week studeren.

De administratieve lasten blijven stijgen. In de documentaire worden voorbeelden van salarissen genoemd van bestuurders die oplopen tot USD 3,3 miljoen per jaar. Naar alternatieve modellen wordt naarstig gezocht. Een sleutel ligt in het toepassen van IT. In 2011/12 kwamen de eerste gratis MOOC’s (Massive Open Online Courses) van de grond. Na evaluatie blijkt dat MOOC’s bijdragen maar niet de heilige graal van het onderwijs is. Persoonlijke aandacht en begeleiding blijft noodzakelijk. De oplossingsrichting zal naar een hybride vorm gaan, alleen hoe en wanneer is nog onduidelijk.

De documentaire laat je proeven aan de sfeer onder studenten en geeft vooral veel feiten zonder daar een conclusie aan te verbinden. Aan het eind blijf je verwonderd achter met het effect dat je gaat nadenken waar dit naar toe moet en welke lering we hier voor Nederland uit kunnen trekken.

[jwplayer player=”1″ mediaid=”10966″]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *