Social Media op school: eng of nuttig?

Social media eng of nuttig?Social media worden ook binnen het onderwijs steeds meer toegepast. Soms om ouders en leerlingen snel te informeren. Maar steeds vaker ook actief binnen de les. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar halen we zo niet het paard van Troje binnen? Social media hebben namelijk ook minder fijne trekjes.

Cyberpesten is binnen het onderwijs een stevig probleem. Of eigenlijk is het pesten het probleem. Het woordje ‘cyber’ richt zich hierbij natuurlijk op het pesten via de digitale wereld. Maar daar zijn social media slechts een onderdeel van. Zeker binnen het voortgezet onderwijs vindt digitaal pesten ook buiten deze social media toepassingen plaats. Dit laat onverlet dat het een ernstig probleem is, maar wel iets wat door techniek slechts in geringe mate kan worden beperkt. Zo kunt u bijvoorbeeld Facebook via het schoolnetwerk blokkeren maar via het mobiele netwerk van de smartphone hebben leerlingen gewoon toegang tot internet. De smartphone en zelfs internet dan maar helemaal verbieden? Lijkt mij gezien de kansen die de digitale wereld biedt niet echt handig. Het is vooral een volstrekt verkeerde discussie.

Als we het hebben over de voor- en nadelen van de moderne (internet)technologie dan denken we dat we het over het medium op zich hebben: ”internet is gevaarlijk” en “met internet staat alle kennis van de hele wereld tot je beschikking”. Beide uitspraken zijn waar en tegelijkertijd kul. Bovenal gaat de discussie eigenlijk niet over het medium (internet) zelf. Toen de drukpers werd uitgevonden waren de toenmalige machthebbers helemaal niet blij. Mensen zouden zomaar hun ideeën op papier kunnen zetten en dit grootschalig kunnen verspreiden. Voor je het weet heb je een revolutie. Voorstanders gaven juist hoog op over de mogelijkheden om snel en eenvoudig kennis te kunnen delen. En zo ging het ook bij de introductie van de radio en televisie. Het medium kreeg de schuld terwijl het eigenlijk zo moeten gaan over wat je met dat medium doet. Het simpele feit dat er een verschrikkelijk boek bestaat waarin een Duitse dictator aan het begin van de 20e eeuw zijn abjecte ideeën beschreef betekent niet dat je het boek moet verbieden.

Social media bieden geweldige kansen, ook binnen het onderwijs. Maar we dienen ons wel bewust te zijn van de risico’s. Een goed voorbeeld hiervan betreft de website koppie-koppie. Hier kunt u een leuke mok kopen met een foto van een kind erop. Misschien wel uw kind. Tenminste als u foto’s van uw kinderen op de social media foto-site Flickr hebt geplaatst. U heeft toen vast niet de voorwaarden gelezen maar gewoon op ‘akkoord’ gedrukt. En toen heeft u dus toestemming gegeven voor mogelijk commercieel hergebruik. De initiatiefnemers van koppie-koppie maken op een ludieke en ook pijnlijke manier duidelijk dat de grenzen op het vlak van privacy vaak helemaal niet duidelijk zijn. Wat doe je wel en wat niet? Waar liggen de grenzen? Hier ligt mogelijk een taak voor de overheid (inzake wetgeving) maar dit is wel een enorme uitdaging. Social media houden zich namelijk niet landsgrenzen. Vanuit de IT-industrie komen echter steeds meer alternatieven die wel uw privacy zeggen te respecteren. Een goed voorbeeld hiervan betreft Ello, een Facebook variant waarbij u in ieder geval wel in controle blijft over uw eigen data.

Vooralsnog bent u zelf aan zet en dat begint met bewustwording. Over dat social media veel prachtige kansen bieden en tegelijkertijd u behoorlijk in de weg kunnen zitten. Maar omdat de technologische revolutie zo snel gaat moeten we, terwijl we deze nieuwe toepassingen gebruiken, bedenken hoe we dat veilig en verantwoord gaan doen. Leren van en samen met elkaar is hierbij de sleutel. En laat dat ‘samen’ nu net het uitgangspunt van social media zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *