De IT-afdeling kan het gewoon niet goed doen

Symbol DialogGelukkig zijn er heel veel IT-‘ers die er alles aan doen om er voor te zorgen dat de IT op school technisch goed werkt. Er zijn zelfs IT-‘ers die zeer gedreven bezig zijn om te inventariseren wat de school aan IT nodig heeft. Toch blijkt keer op keer dat de afdeling IT (en/of leveranciers) niet de IT-voorziening heeft geleverd dat het onderwijs denkt te kunnen gebruiken.

Hoe komt dat toch, waar ligt dat aan? Moet er nog meer geld naar IT zodat de afdeling kan worden uitgebreid of er extra IT-middelen kunnen worden aangeschaft? Met deze vragen worstelen heel veel scholen.

Helaas, een eenduidig antwoord is er niet. Wat mij wel opvalt is dat te vaak wordt geprobeerd het antwoord in de IT-oplossingen te vinden. Volgens mij moeten we het antwoord juist niet in de IT-oplossing zoeken maar aan de ‘vraagkant’, hoe willen we het leren ondersteunen met IT.

Bijvoorbeeld een directeur vraagt om op zijn school Wi-Fi aan te leggen. De IT-‘ers/leveranciers komen met moeilijke technische vragen over performance, capaciteit, beschikbaarheid, beveiliging, functionaliteit en waarvoor en hoe het Wi-Fi netwerk wordt gebruikt. Allemaal moeilijke vragen waar geen antwoord op kan worden gegeven. De reactie is vaak: “die van ‘IT’ snappen niet wat ‘wij’ van onderwijs vragen” en andersom denken de IT-‘ers “die van ‘onderwijs’ weten niet wat ze vragen”. Met andere woorden, de vraagkant en aanbodkant verstaan elkaar niet en sluiten niet op elkaar aan.

Wat zou er gebeuren als we de vraagkant gaan organiseren? Daarmee bedoel ik dat we in staat zijn de juiste behoefte en verwachtingen functioneel te definiëren of sterker, wat verwachten we als resultaat. Wordt dan nog steeds de vraag gesteld als bijvoorbeeld, doe mij een auto? Leveranciers leveren je graag een auto, waarschijnlijk die auto waar de leverancier het meest voordeel bij zal hebben. Hoe groot is de kans dat je tevreden bent over die auto? Waarschijnlijk heeft de leverancier niet de juiste auto geleverd en ben jij ontevreden.

Wil je tevreden zijn over IT? Dan is het een voorwaarde dat de vraagkant is georganiseerd. Daardoor kun je verwachtingen en behoefte beter duiden waardoor je de juiste IT-vraag kunt stellen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *