Een cloudstrategie voor het onderwijs: te mooi om waar te zijn?

CloudstrategieHet is al weer 2,5 jaar geleden dat ik in een blog de mogelijkheden van de cloud voor het onderwijs beschreef. Kansen waren er genoeg maar heel erg volwassen leek die veelbelovende ‘wolk’ op het internet nog niet. Inmiddels zijn we dus weer wat jaren verder. Hoe is de stand van zaken? Kunnen we met een gerust hart de cloud volledig gaan omarmen?

Dat steeds meer IT diensten vanuit de cloud kunnen worden betrokken is een feit. En dat deze in de regel ook betrouwbaar en veilig zijn zal niemand meer kunnen ontkennen. Als de Nederlandse overheid groen licht geeft aan financiële instellingen om bepaalde clouddiensten te gaan gebruiken dan zal het wel goed zijn, toch? Zo eenvoudig is het natuurlijk niet, maar dat de IT toepassingen die vanuit de cloud worden geleverd inmiddels volwassen zijn geworden is wel duidelijk. Waar in de afgelopen jaren vooral grotere onderwijsapplicaties (zoals bijvoorbeeld een leerlingvolgsysteem) als webgebaseerde dienst werden geleverd volgden daarna ook andere toepassingen. Waarom nog een eigen mailserver in huis als Microsoft en Google dit eenvoudig vanuit de cloud konden leveren? Dataopslag en samenwerkingsplatformen waren de volgende stappen. En ook uitgevers maken steeds meer gebruik van webgebaseerde toepassingen. Tot slot maken Google, Microsoft en Amazon het heel eenvoudig om ook servers (voor welk doel dan ook) vanuit de cloud te betrekken. Niks geen zorgen over onderhoud of beheer: het wordt allemaal voor u geregeld. Lijkt te mooi om waar te zijn?

Het afnemen van diensten vanuit de cloud kent vooral voordelen. Het is betrouwbaar, uitermate schaalbaar en (niet onbelangrijk) goedkoop. Het lastige is dat er steeds meer versnippering lijkt op te treden. Met de nadruk op ‘lijkt’. Want in feite is dit altijd al zo geweest. U heeft altijd al meerdere leveranciers gehad voor uw IT omgeving. Alleen zijn deze leverancier steeds minder duidelijk als ‘leverancier’ te bestempelen. Is Youtube ook een leverancier? En zo zijn er meer verschuivingen. Als u uw mail bij Google onderbrengt dan is dat toch meer ‘op afstand’ dan die IT-dienstverlener die uw eigen mailserver beheert. Maar strikt genomen is het hetzelfde. En daar gaat het fout: u raakt het overzicht kwijt.

Technisch gezien is de cloud volwassen. Maar het is veel meer dan techniek. Dit gaat ook over functionaliteit, architectuur en contracten. En omdat clouddiensten bijna per definitie aan verandering onderhevig zijn krijgt u te maken met een zeer dynamische omgeving. Om de cloud in al zijn facetten succesvol te gaan gebruiken dient u dus vooral aandacht te hebben voor regie. En dat is niet eenvoudig. Voorkom teleurstellingen en bezint eer ge begint. Waarom we de cloud willen gebruiken is een vraag die gezien bovenstaande niet heel moeilijk te beantwoorden is. Hoe we de cloud gaan gebruiken is een heel ander verhaal. Het is tijd voor een cloudstrategie.

 

One thought on “Een cloudstrategie voor het onderwijs: te mooi om waar te zijn?

  1. Marvin zegt:

    De conclusie dat de cloud goedkoop is, gaat niet in alle gevallen op. Ik heb als inkoper meerdere malen meegemaakt dat de cloudleveranciers hun verdienmodellen nog niet hebben aangepast. Hierbij bedoel ik bijvoorbeeld dat er nog steeds een prijs per GB wordt gerekend. Heb je opslag nodig van 1 TB of meer, zijn de prijzen van de cloud vele malen hoger dan zelf hardware aanschaffen en beheren. De kosten t.o.v. de baten zijn dan simpelweg te hoog, ondanks alle voordelen van uitbesteden. Wellicht zijn er anderen met een betere ervaring dan ik?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *