In een Professionele Leergemeenschap doe je mee!

Professionele LeergemeenschapDe vorige blog eindigden wij met de stelling dat je het gebruik van IT alleen maar als proces kan stimuleren. Zo creëer je motivatie en betrokkenheid.

Wat maakt een Professionele Leergemeenschap anders dan een kenniskring? En bereik je met een cursus niet sneller je doel? Nee, wij denken van niet. Zowel een kenniskring als een cursus is vooral éénrichtingsverkeer en zij slagen er vaak niet in om een proces gaande te houden..

Een kenniskring of een cursus is een bijeenkomst voor een groep die een gezamenlijke interesse heeft, bijvoorbeeld het gebruik van IT in de les. Er wordt een interessante spreker uitgenodigd en hier komt een groep geïnteresseerde leraren op af. U raakt geïnspireerd om hier ook zelf iets mee te doen. Bovendien hoort u door de vragen en gesprekken ook hoe het op andere scholen gaat. Maar u herkent vast wel dat de inspiratie meestal net zo snel weer verdwijnt als dat hij gekomen is. Aan uw collega vertelt u nog wel hoe mooi het verhaal was, maar aan de verdere uitwerking komt u vaak niet meer toe. Dat is niet omdat u het niet wilt, maar de hectiek van de dag neemt u weer in beslag én urgent gaat altijd voor belangrijk.

De  Professionele Leergemeenschap heeft een heel andere insteek. Hier ligt de nadruk op het uitwisselen van praktische ervaringen. Deelnemers kiezen er voor om samen te leren door het uitwisselen van best practices en elkaar te helpen. In tegenstelling tot een cursus of een kenniskring komt u niet alleen kennis en ervaring halen, maar iedereen verwacht dat u ook komt brengen. Als u kiest voor deelname aan een Professionele Leergemeenschap, vraagt dit om betrokkenheid en commitment. Dit is niet vrijblijvend, zoals dat met een kenniskring of cursus wél kan zijn. In de Professionele Leergemeenschap is men samen verantwoordelijk voor het resultaat, waardoor iedereen zich ook verantwoordelijk voelt om er tijd aan te besteden.

Bij thuiskomst van de Professionele Leergemeenschap gaat u uitproberen wat u van uw collega heeft gehoord, want wat moet u anders zeggen als uw collega de volgende keer vraagt of het ook bij u werkte? Er wordt bovendien van u verwacht dat u ook voor uw collega´s iets meeneemt waar u enthousiast over bent. Dit houdt het proces op gang.

Maar let goed op! Er is één belangrijke voorwaarde voor succes. Als iemand enthousiast terug komt van een Professionele Leergemeenschap om er zelf mee aan de slag te gaan en de IT middelen werken niet mee, dan wordt het enthousiasme in de kiem gesmoord. Een Professionele Leergemeenschap is een mooie vorm voor het duurzaam veranderen, maar zelfs deze is niet opgewassen tegen uitvallende of tekortschietende techniek.

Volgende keer bespreken we een aantal voorbeelden die zich goed lenen voor uitwerking in een Professionele Leergemeenschap voor inzet van IT.

Pieter Roovers en Jaap Kraaijenhagen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *