Professionele Leergemeenschap : 1 + 1 > 2

Professionele leergemeenschap
Rendement professionele leergemeenschap

Na een lesdag besteden leraren veel tijd aan het voorbereiden van een les. Ook nakijkwerk en andere taken binnen de school kosten tijd. Dat maakt dat zij niet uren de tijd hebben om iets uit te zoeken.

Voor veel leraren vraagt het inzetten van IT in de les juist veel tijd, zeker als ze hier niet heel bedreven in zijn. Als ook de directe collega niet heel erg voorop loopt met het gebruik van IT in de les, kom je er als leraar dan ook niet echt aan toe. Hoe zorg je er dan voor dat je vooruit komt?

Hoewel wij onze leerlingen vertellen dat je niet mag afkijken tijdens de les, zouden wij dat hier juist aanbevelen! Het afkijken van een methode is namelijk een goede manier van leren. In een professionele leergemeenschap hoor je het niet van de cursusleider, maar van een collega. Die collega vertelt niet hoe je IT gebruikt, maar LAAT ZIEN dat en hoe het werkt. In de professionele leergemeenschap  maken vele handen licht werk door samen aan opdrachten te werken.

De laatste tijd staan gepersonaliseerd leren en differentiëren in het middelpunt van de aandacht. Om dit voor elkaar te krijgen in een klas met 30 leerlingen is niet eenvoudig. IT biedt hiervoor veel verschillende hulpmiddelen. Wij horen vaak dat leraren hier al druk mee experimenteren binnen de eigen school en in kleine groepjes. Wij denken dat dat in een professionele leergemeenschap veel effectiever kan. In een kleine groep zijn het vaak de voortrekkers die het werk doen. Omdat de voorlopers ook graag wat terug willen krijgen, loopt zo’n initiatief vaak stuk. In een professionele leergemeenschap werkt dat anders. Doordat in een professionele leergemeenschap iedereen van elkaars experimenten gebruik maakt, blijft iedereen gemotiveerd om verder te gaan en treedt dit probleem dus niet op.

Andere onderdelen waar IT in de les een goede rol kan spelen, zijn het snel feedback geven op gemaakt werk, maatwerk en samenwerkingsopdrachten.

Toch maar weer de waarschuwing! Zodra meer mensen IT meer in de les gaan gebruiken, nemen de vragen aan de school toe om dit mogelijk te maken. Zorg er dus voor dat de techniek en de organisatie ervan goed op orde is! De volgende keer vertellen wij meer over het opzetten van een professionele leergemeenschap .

Pieter Roovers en Jaap Kraaijenhagen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *