IT-dienstverlening zonder Europees aanbesteden?

IT Dienstverlening zonder Europees aanbesteden?Steeds meer bestuurders zien op tegen Europees aanbesteden, wegens de hoge kosten, de tijd die ermee gemoeid is en de afstandelijke procedure. Juist met dienstverlening gaat het om de mensen en niet om het apparaat. Bovendien levert de aanbesteding vaak niet op wat bedoeld is. De procedure leent zich nu eenmaal beter voor het aanbesteden van producten dan voor diensten waar ook mensen bij betrokken zijn zoals schoonmaak of IT-dienstverlening. Ten gevolge hiervan zien wij een trendbreuk ontstaan die wij hieronder beschrijven.

De bus

Het uitbesteden van IT-dienstverlening is in het onderwijs inmiddels ingeburgerd. Begrijpelijk, want  IT wordt steeds complexer en voor scholen vormt het beheer van IT geen kernactiviteit. Omdat een dienstverlener de IT voor vele scholen regelt, kunnen zij dat veel effectiever doen dan een enkele school zelf. Figuurlijk gesproken stap je als school dan als het ware  in een bus  waar ook anderen in meerijden en waar je zelf weinig invloed hebt op het reisprogramma; de dienstverlener bepaalt het programma! Voor de meeste schoolbesturen betekent uitbesteden ook dat zij elke vier jaar een Europese aanbesteding moeten starten. Bovendien volgen er vaak hoge kosten voor de migratie als er uit de aanbesteding een nieuwe dienstverlener komt.

De eigen auto met chauffeur

Als je geen genoegen neemt met efficiënt vervoer van A naar B, maar ook eisen hebt op het gebied van comfort, tempo of een mooie route, dan kies je voor een eigen auto, het liefst met chauffeur. Scholen verschillen van elkaar in eisen en wensen op het gebied van IT-dienstverlening, omdat zij verschillen in het gebruik van IT en tempo van de ontwikkeling. Scholen willen dus zelf regie op IT voeren en zo meer grip krijgen, zonder zelf de techniek in te duiken. Daarom is er een trend gaande om verschillende diensten bij verschillende specialisten af te nemen in plaats van bij één IT-Dienstverlener.

Specialisten

Vanwege de toenemende complexiteit in IT en het toenemen van de eisen van scholen, zijn er steeds minder dienstverleners die alle benodigde specialismen in huis hebben. Bij problemen maken wij regelmatig mee dat een dienstverlener er niet meer uitkomt. Dat betekent ook dat het aanspreken van één verantwoordelijke partij geen garantie meer geeft op het snel oplossen van problemen en/of het succesvol realiseren van projecten. Werken met specialisten op elk gebied geeft een veel betere garantie op het snel oplossen van problemen. Nog een keer de vergelijking met de auto; vergelijk het maar met een auto waar je het onderhoud laat doen door de garage, maar de winterbanden bij een winterbandenspecialist haalt en de verzekering afsluit bij een verzekeringsmaatschappij. Dat zorgt ervoor dat je de beste kwaliteit en de beste service krijgt voor je geld! Als je over een onderdeel niet tevreden bent wissel je dat in en behoud je de rest.

Samengevat

Werken met specialisten levert een hogere kwaliteit en een grotere flexibiliteit. Gebruikers zijn vaker tevreden omdat de diensten veel beter aansluiten bij hun vraag en er adequaat op vragen en storingen wordt gereageerd. Bovendien is op deze manier een kostbare Europese aanbesteding voor IT-dienstverlening vaak niet nodig omdat u de aanbestedingdrempel niet bereikt. Dit betekent ook dat u een veel grotere kans heeft om te krijgen wat u heeft gevraagd, want de selectie vindt plaats op basis van gesprekken vooraf in plaats van achteraf op grond van een afstandelijke administratieve procedure. Kostbare migraties komen niet meer voor omdat in de meeste gevallen veranderingen geleidelijk plaatsvinden.

Wilt u met de bus of toch liever een auto met chauffeur? Welk model voor IT-dienstverlening past het best bij uw organisatie?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *