De cloud: van outsourcing naar outtasking

outtaskingVeel PO-instellingen en in mindere mate VO-instellingen hebben hun IT-beheer grotendeels uitbesteed aan een IT-dienstverlener. Daarbij werd tot voor kort het one stop shopping principe gehanteerd. Met de komst van steeds meer clouddiensten verandert de IT-infrastructuur en heeft een onderwijsinstellingen ineens veel meer relaties te beheren. Een goede regie is dan noodzakelijk.

 

Onderzoek

Uit onderzoek van Proact, één van Europa’s grotere cloud- en datacenter- solution providers, blijkt dat bedrijven steeds meer kiezen voor gespecialiseerde cloud-dienstverleners dan voor one-stop-shop dienstverleners. Er is zodoende steeds minder sprake van outsourcing en steeds meer van outtasking. Volgens Proact geeft 54% van de respondenten aan liever zaken te doen met meerdere specialisten, terwijl slechts 6% voorkeur geeft aan een generalist.

 

Ontwikkeling in het onderwijs

In het onderwijs zien we een vergelijkbare ontwikkeling. Om meerdere redenen wordt zwaar ingezet op het afnemen van gespecialiseerde clouddiensten, Zeker waar het software betreft. Maar op het moment dat je met steeds meer clouddiensten gaat werken, moet je bijvoorbeeld ook aandacht besteden aan identity- en accessmanagement. Een vraagstuk waar ook weer gespecialiseerde bedrijven voor in de markt zijn. Generieke IT-dienstverleners zijn ook wel bezig met dit vraagstuk, maar hebben vaak minder expertise in huis dan de gespecialiseerde bedrijven.

 

Onderwijs moet de regie pakken

We groeien zodoende steeds meer toe naar ketens van systemen die aan elkaar gekoppeld moeten worden. Om daarbij als onderwijsinstelling zelf te kunnen bepalen welke diensten aan elkaar gekoppeld (kunnen) worden moet je ook zelf de regie pakken. Je wilt daarbij in principe niet afhankelijk zijn van de samenwerkingsrelaties die een generalistische dienstverlener al dan niet heeft.

Concreet betekent dit dat je als onderwijsinstelling een IT-architect, professionele functionele beheerders en bijvoorbeeld een goede contractmanager nodig hebt. Allemaal cruciale actoren in een IT-regie-organisatie.

Maar welke PO- of VO-instelling kan zich zulke medewerkers permitteren? Wellicht dat samenwerking op dit vlak tussen meerdere instellingen hier een oplossing kan bieden. Een alternatief is natuurlijk om ook deze taken als dienst te outtasken.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *