Weg met de PC in het onderwijs!

Weg met de PC!Het gebruik van IT middelen verschuift in een rap tempo van ‘vast’ naar ‘mobiel’. De traditionele Personal Computer lijkt langzamerhand steeds meer terrein te verliezen. Natuurlijk worden er nog steeds veel PC’s verkocht maar dat is toch vooral op de zakelijke markt. Op de consumentenmarkt speelt de PC nauwelijks nog een rol. Maar het is niet alleen het type apparaat maar vooral het gebruik wat opzien baart.

Het gebruik van internet was in 2007 grotendeels in handen van de gebruikers van de vertrouwde PC. ‘Slechts’ 400 miljoen gebruikers maakten destijds gebruik van mobiel internet. Inmiddels maken ruim 1,6 miljard mensen gebruik van mobiel internet via smartphones, tablets en laptops waarbij de eerste 2 apparaten met afstand leidend zijn (bron: Trouw). Dat is natuurlijk ook logisch. De smartphone en tablet zijn immers vanaf de grond af aan gebouwd op het principe van mobiliteit. En dat zien we vooral terug in het gebruik van apps. Hoewel je op een tablet ook gewoon een browser kunt openen en naar de website van Facebook te gaan maakt iedereen gebruik van apps. Een app is namelijk geoptimaliseerd voor gebruik op een mobiel apparaat. En dat zien we terug in de mate van gebruik: in de leeftijdsgroep tussen de 25 en 34 jaar wordt er gemiddeld 37 uur per maand besteed aan het gebruik van apps.

In het onderwijs is deze trend in het algemeen nog onvoldoende bekend. Bij veel scholen richt het IT gebruik zich nog altijd op de PC. De leerpleinen en mediatheken staan er vol mee. Maar daarmee wordt de toepassing van IT nooit echt geïntegreerd in de klas. Scholen die reeds succesvol IT in de klas toepassen zetten juist vooral in op mobiliteit. Onderwijs vindt immers ook steeds meer plaats buiten de muren van de school. Juist daar kunnen die tablet en smartphone een rol in spelen. Daarnaast is het beheer van tablets een stuk eenvoudiger en goedkoper dan die PC’s. En die smartphones van de leerlingen hoeft u al helemaal niet te beheren.

Nu begrijp ik ook wel het uitwerken van een werkstuk of tekst lastig gaat op een tablet, laat staan een smartphone. Iets met een toetsenbord zal dus voorlopig nog wel nodig blijven. Maar laten we dat ook niet overdrijven. Toen Apple in 2007 de iPhone introduceerde stelde toenmalig CEO van Microsoft Steve Ballmer dat het ding nooit succesvol zou worden omdat het geen toetsenbord had. ‘The rest is history’ zullen we maar zeggen. Waar het vooral omgaat is dat u ‘mobiel’ centraal zet bij de toepassing van IT in uw onderwijs. Welk apparaat u daarvoor gaat gebruiken is verder niet zo interessant. Focus op webgebaseerde toepassingen (of dit nu apps zijn of niet) en zorg ervoor dat informatie (ook voor de leerlingen) altijd en overal op elke type apparaat beschikbaar is. Zo creëert u de noodzakelijke voorwaarden om optimaal in te zetten op ‘mobiel’ in uw onderwijs.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *