Tijd voor verandering

wijzigingDe vakantie is weer voorbij. Tijd om met die mooie plannen die we voor de zomer gemaakt hebben aan de slag te gaan. Want die ambities over meer of anders leren met IT moeten we nu wel in de praktijk gaan brengen. Dat blijkt echter lastiger dan gedacht. Op een of andere manier is het buitengewoon ingewikkeld om hetgeen wat we zo goed hebben opgetekend in het IT-bestemmingsplan of het beleidsplan in concrete acties om te zetten. ‘Loskomen van het papier’ noemen we dat ook wel, en dat is dus blijkbaar erg moeilijk.

Misschien zit de valkuil wel in het woord ‘acties’. Want daarmee creëren we een beeld (en een illusie) dat de noodzakelijke verandering uit slechts enkele, separate, onderdelen bestaat. En dan hoeven we ons er niet zo heel erg druk over te maken. De actie wordt toegewezen aan een projectteam en we wachtten de resultaten wel af. Succes! En de rest van de organisatie kan lekker wegduiken en verder gaan met wat het al jaren doet. Dit is voor veel medewerkers ook de meest gewenste vorm van veranderen. Het is vooral ver weg en het gebeurt door anderen.

De meest effectieve manier van veranderen is nooit opgelegd maar vindt plaats (en wordt deels georganiseerd) door de medewerkers die het arbeidsproces (wat dat ook is) zelf uitvoeren. In het onderwijs dus de docent. Het is het principe wat ooit bij autofabrikant Toyota is bedacht om te komen tot continue verbetering. Een hedendaagse doorontwikkeling hiervan is de Lean methode. Het onderwijs kan hier nog veel van leren. Het is vooral van belang dat we niet denken in separate acties maar in het volledig inbedden van de noodzakelijke verandering (in ons geval meer/ander leren met IT) in het onderwijsproces.

Klinkt leuk, maar makkelijk is het niet. Een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle verandering is communicatie. En daarmee bedoel ik niet op het uitventen van ronkende visies. Ook belangrijk, maar in dit geval gaat het vooral om het duidelijk vertellen en uitleggen aan de organisatie waarom we dit ook al weer doen. En bovenal: luisteren. Want continue verbetering levert veel op maar vraagt ook veel van de organisatie. Zorg er dus voor dat u tijd vrijmaakt om in de klas te gaan zitten. Want de kans is groot dat u juist daar die kleine verandering ziet die grote verbetering gaat brengen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *