Virtual reality (VR) in de klas?

Virtual Reality in de klasSony, Samsung, Microsoft en Facebook. Allemaal zijn ze bezig om een betaalbare VR-bril op de markt te brengen. Naar verwachting komen er binnen een jaar meerdere op de markt. Als dan niet gekoppeld aan een X-box of PS4. Ik verwacht dan ook dat de brillen komend jaar in menige woonkamer terug te vinden zijn. Gaan we ze ook terug zien in het klaslokaal, en zo ja, wanneer?

Wat is een virtual reality bril?

Een VR-bril is iets anders dan bijvoorbeeld een Google Glass. In het geval van de Google Glass wordt er via de bril digitale informatie in je zichtbeeld geprojecteerd. Je ziet dus de werkelijke omgeving waar je in staat door je bril en daar wordt digitale informatie aan toegevoegd. Vandaar dat in dat kader wordt gesproken over augmented reality oftewel toegevoegde realiteit.

Bij virtual reality zie je niets van de werkelijke omgeving waar je je in bevindt, maar zie je compleet nieuw gecreëerde virtuele omgeving. Daarbij zijn de gekste dingen denkbaar. Zo heb ik tijdens de personeelsdag van INOS in oktober 2014 een virtuele rit in een achtbaan door een woonkamer gemaakt. Minder vreemd maar erg leuk was de virtuele rit in een formule 1 wagen die ik tijdens de laatste AutoRAI heb gemaakt. Geweldige ervaringen. Afgezien van de G-krachten die je niet voelt is het allemaal net echt. Je zit niet naar een omgeving op een scherm te kijken maar je zit voor je gevoel echt in die omgeving. Als je in de achtbaan zit kun je bijvoorbeeld naar voren, naar achteren, naar links en naar rechts kijken. Een totale ervaring dus.

Revolutie in gamingindustrie

Virtual reality wordt zonder twijfel de volgende revolutie in de gaming-industrie. Straks zie je jezelf niet als personage in een spel op je TV-scherm rondlopen, maar loop je rond in bijvoorbeeld het landschap van Minecraft, loop je midden in een slagveld bij Call of Duty, of rijd je voor je gevoel echt door een straat in GTA. Een compleet nieuwe beleving. Veel intensiever dan dat we nu gewend zijn.

Ook een revolutie in het klaslokaal?

VR kan volgens mij in principe ook een revolutie in het klaslokaal teweeg brengen. Stel je voor dat je bij aardrijkskunde door New York, Barcelona of Milaan loopt en daar allerlei opdrachten moet uitvoeren. Je kunt dan op speelse wijze allerlei zaken over zo’n stad leren terwijl je er voor je gevoel in rond loopt. Groep 1 op schoolreisje naar Athene: hoe vet is dat?

Of stel je voor dat je met de Fransen mee doet in de slag bij Waterloo. Of met de Amerikanen land op de stranden van Normandië. Met VR is het allemaal mogelijk. Reken maar dat die verhalen dan echt blijven hangen bij leerlingen. Niet meer opletten tijdens de les is bijna niet denkbaar.

Wanneer is het zover?

Als het er ooit van komt zal het nog wel even duren. VR zal eerst zijn weg naar de huiskamers moeten vinden via de gaming-industrie. Daarna zal waarschijnlijk de stap pas worden gemaakt naar het ontwikkelen van serious games. Want daar hebben we het feitelijk over als het om toepassing in het onderwijs gaat.

Of VR ooit verder komt dan de fase van incidentele experimenten zal vervolgen ook afhangen van het prijskaartje wat aan de brillen en de content hangt.

Toen ik 3 jaar geleden iemand van Kennisnet sprak gaf hij aan dat zij verwachtten dat Virtual reality binnen 5 jaar een vlucht zou maken binnen het onderwijs. Het kan zomaar zijn dat we er nog 5 jaar bij op moeten tellen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *