IT-regie: Niet beheren maar communiceren!

CommunicerenHet beheer van IT binnen het onderwijs gaat volledig op de schop. Steeds meer scholen kiezen voor gespecialiseerde IT dienstverleners voor de verschillende onderdelen van hun IT voorziening. Dit geeft grip op IT maar vraagt om IT-regie.

Een netwerkbeheerder, een partij die het werkplekbeheer uitvoert, een dienstverlener die zorgdraagt voor het gebruikersbeheer (Identity Management): allemaal specialisten. De toegenomen complexiteit van de IT omgeving binnen het onderwijs heeft ertoe geleid dat het model van one-size-fits-all niet meer haalbaar is. Het meest sprekende voorbeeld is wel het draadloze (Wi-Fi) netwerk. Zeker binnen VO scholen is dit zo ingewikkeld dat standaard IT dienstverleners of uw eigen IT afdeling tegen de grenzen van hun kennis aanlopen. Het omarmen van specialisten is dus een stap in de goede richting, maar vanzelfsprekend niet zonder gevaar.

organiserenHet voordeel van de IT dienstverlener die alles voor u deed was natuurlijk dat u één aanspreekpunt had. Met al die specialisten wordt dat een ander verhaal. U moet zelf meer de regie gaan voeren en dat is niet eenvoudig. U dient een regieorganisatie in te richten die de behoefte van de vraag (het onderwijs) vertaalt in de juiste producten en diensten, het aanbod. Daarnaast dienen deze leveranciers van het aanbod (of dat nu de netwerkbeheerder of een uitgever is) ook te worden aangestuurd. Indien er iets ‘stuk’ is dan dient de regieorganisatie de juiste partij in te schakelen. Als de Elektronische Leeromgeving (ELO) niet beschikbaar is dan heeft het niet zo veel zin om de netwerkbeheerder in te schakelen. Er zijn prima network monitoring tools beschikbaar die op hoofdlijnen inzicht geven in de ‘gezondheid’ van uw IT omgeving. Zo kan een medewerker van de regieorganisatie direct zien dat de ELO niet meer online is. Hij hoeft het niet op te lossen maar weet wel waar de pijn zit en kan de docenten en leerlingen hier direct over informeren. IT regie gaat dan ook veel meer over communiceren en niet over beheren.

Nu klinkt de naam IT regieorganisatie wellicht wel erg zwaar. Voor je het weet heb je een afdeling met allemaal bureaus en managers. En dat is dus niet de bedoeling. In de praktijk is het juist een zeer platte structuur waarbij de meeste taken en rollen vooral erg dicht tegen het onderwijs aanzitten. Denk aan de i-coach of een lokale medewerker die de docent direct kan helpen bij kleine, maar wel veel voorkomende, problemen (Help, de beamer doet het niet!). Want uiteindelijk gaat het er om dat de docenten en leerlingen op een goede en betrouwbare manier gebruik kunnen maken van de IT middelen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *