De IT puinhoop in de school

IT puinhoop in de klas Expanding VisionsRecente cijfers gaven aan dat we massaal ons kijkgedrag aan het veranderen zijn. Enkele jaren geleden werd er door de traditionele omroepen nog schamper gedaan over andere, alternatieve, platformen zoals YouTube. “TV kijken achter je PC, dat doet toch niemand”. Bij de NPO loopt het angstzweet inmiddels over de rug. De iPad, Netflix en natuurlijk YouTube hebben de mediawereld volledig op z’n kop gezet. Jongeren kijken reeds twee derde van de tijd via smartphones en tablets. Coma-kijken via Netflix is in. TV kijken is voor deze groep al bijna een achterhaald begrip. Daar zal het onderwijs dus ook wel op inspelen, toch?

Het bekijken van videocontent buiten de muren van de school op het moment dat de leerling dat het beste uitkomt past perfect in het concept van blended learning. En daar heeft bijna elke school het over. Men is er vol van. Van het idee dan, want de daadwerkelijke implementatie wil vaak nog niet echt lukken. Leerlingen maken wel gebruik van tablets en laptops maar echt gestructureerd is het in veel gevallen nog niet. Ze bekijken zelf veel video (via o.a. YouTube), zeker ook ter ondersteuning van de les. Of eigenlijk is het zo dat leerlingen als ze iets niet snappen zelf op zoektocht op het wereld wijde web gaan. Maar zijn die leerlingen dan wel zo informatievaardig? Raadplegen zij de juiste bronnen? Zou het niet handig zijn als docenten daar wat meer op sturen? Bijvoorbeeld door de videocontent die kwalitatief wel goed is en ook prima aansluit op de methode en werkwijze van de docent via de elektronische leeromgeving (ELO) aan te bieden. Nou, dat gaat wat moeizaam.

Recent was ik bij een onderwijsinstelling waar het IT landschap vooral gekenschetst kon worden als ‘veel’. Zo was er naast de ELO ook een leerlingvolgsysteem, een separaat cijferadministratiesysteem en een 2-tal andere grote informatiesystemen die hier een beetje tussen in hingen. Het rooster kon je op vier verschillende plekken raadplegen. Niet dat consistent was, zeker niet. De leerlingen moesten vooral kijken in het ‘basisrooster’. Het nut van die andere roosters ontging mij volledig. “Nee, voor het huiswerk is de papieren agenda leidend”. Waarom? Omdat niet alle docenten het gebruikten en omdat er meerdere systemen waren waar je huiswerkinformatie neer kan zetten. “Dat werkt alleen maar verwarrend”. Serieus waar: zelfgecreëerde verwarring en dan als oplossing het gewoon niet meer gebruiken. Ik ben maar niet verder ingegaan op het op een slimme manier inzetten van videocontent in het onderwijs.

Voor veel scholen is blended learning vooral ‘iets met een iPad’. De informatievoorziening is vaak een regelrechte puinhoop en zicht op verbetering is er nauwelijks. De teleurstelling wordt met de dag groter. Docenten zien dat deze manier van automatiseren vooral leidt tot meer werk en het brengt ze helemaal niets. En de leerlingen verlangen vooral terug naar het boek. De oorzaak van al deze ellende is dat de vraag (het onderwijs) en het aanbod (uitgevers, softwareleveranciers, de IT afdeling, etc.) elkaar niet echt begrijpen. Voor elke vraag vanuit het onderwijs heeft het aanbod wel weer een aparte oplossing. Gevolg is dat na verloop van tijd de school is voorzien van een groot aantal informatiesystemen die als los zand aan elkaar hangen, nauwelijks worden gebruikt en uiteindelijk als een kaartenhuis uit elkaar vallen. De oplossing? Het begint ermee dat u de informatievoorziening binnen uw school nu eindelijk eens serieus neemt. Ontdekken dat het complex is en handel daar ook naar. De buitenwereld kan u daar mee helpen maar u dient zelf de grip te houden. Het is immers de informatiehuishouding van uw school, uw docenten en (vooral) uw leerlingen. Voorkom dat het bij u een IT puinhoop wordt. Het is simpelweg te belangrijk om hier niet stevig op in te zetten.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *