Slimme IT vraagt om slim beheer

Slimme IT vraagt om slim beheerIT in de klas wordt steeds slimmer gebruikt. Er zijn steeds meer scholen die goed de vertaling weten te maken naar innovatieve toepassingen. Het bruist van de goede ideeën. Toch loopt het vervolgens vaak vast. Het blijkt lastig om dat mooie idee om te vormen tot een concrete toepassing. Hoe komt dat toch? Het antwoord is eigenlijk heel simpel: het aanbod kan de vraag niet bijbenen.

De aanbodkant, of dat nu uw eigen IT afdeling of een externe dienstverlener is, is van origine sterk geënt op ‘beheer’. En beheer gaat vooral over het leveren van een hoge beschikbaarheid (het ding moet het altijd doen). En daar is op zich niks mis mee. Het is de belangrijkste reden dat scholen gebruik zijn gaan maken van externe IT dienstverleners. Om IT te kunnen toepassen moet er namelijk worden voldaan aan de eerste voorwaarde: het moet het simpelweg doen. Alleen is de aanbodkant wat doorgeschoten in dat beheren. De IT omgeving is vaak volledig afgeschermd en dichtgetimmerd. Enige verandering is niet of nauwelijks mogelijk. Nu was dat de afgelopen jaren ook nooit zo’n probleem. De vraagkant volgde immers de aanbodkant. De IT bepaalde wel wat u moest gebruiken. Maar dat gaat dus niet meer op.

De ontevredenheid neemt steeds grotere vormen aan. Het onderwijs wordt zich steeds meer bewust van de vele mogelijkheden die IT biedt en is daarmee in een enorme versnelling geraakt. Diversiteit en flexibiliteit is niet een wens, het is een eis. Maar veel IT dienstverleners kunnen hier niet of nauwelijks in mee. Ze beheren vooral PC’s. En het beheer van apparaten wordt steeds minder relevant. Maar is er dan helemaal geen beheer meer nodig? Natuurlijk wel, maar wel op de juiste dingen. Er zijn ruwweg drie pijlers waar het beheer binnen het onderwijs zich op zou moeten richten: De digitale identiteit (Identity Management), het netwerk en de Digitale Leer en Werkomgeving (DLWO). Iedereen moet op een veilige weg kunnen rijden en zelf mogen bepalen welke kant hij of zij op wil. En dat dient de school te faciliteren. Maar of leerlingen en medewerkers daar nu een auto, brommer of fiets voor gebruiken is volstrekt irrelevant.

Het anders beheren van uw IT omgeving gaat natuurlijk niet vanzelf. Dat kost tijd en het vraagt ook om een aantal (technische) veranderingen. U dient vooral uw applicatielandschap te herzien waarbij een volledige overstap naar het web centraal dient te staan. En dat is niet makkelijk. Maar het is wel noodzakelijk om de belofte van een IT omgeving die innovatie juist faciliteert en niet tegenwerkt waar te maken. Zonder een rigoureuze verandering zal de toepassing van IT in het onderwijs namelijk geen centimeter verder komen. Loslaten dus dat beheer! Slimme IT vraagt om slim beheer.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *