Innovatie: Wat leren wij van Volkswagen?

VolkswagenHet grote sjoemeldiesel drama brengt autofabrikant Volkswagen wellicht aan de rand van de afgrond. Het bedrijf zal miljarden verliezen en heeft inmiddels de nodige (bezuiniging)maatregelen afgekondigd. Dat heeft natuurlijk helemaal niets te maken met de toepassing van IT in het onderwijs maar toch zit er in deze kwestie een belangrijke en wijze les. Volkswagen kondigde deze week namelijk aan versneld te gaan innoveren.

Het is een publiek geheim dat er al jaren sprake is van stijgende paniek binnen de bestuurskamers van menig autofabrikant. Het businessmodel wat men al 150 jaar hanteert is op middellange termijn namelijk niet meer houdbaar. Er zal op relatief korte termijn een overgang plaatsvinden naar meer duurzame technologieën, maar dat is slechts het topje van de ijsberg. Natuurlijk werden bedrijven als Tesla en Google door de traditionele auto-industrie in eerste instantie weggezet als ‘niet serieus te nemen’. Maar toen die bedrijven aantoonden wel degelijk in staat te zijn hun visie om te zetten in concrete producten werd men al wat zenuwachtig. Niet zozeer omdat Google, Tesla en ook Apple inzetten op elektrisch rijden. Ze hebben vooral een geheel andere visie op de toekomst van personentransport, oftewel auto 2.0.

Wereldwijd trekken mensen steeds meer naar de steden. De verwachting is dat in 2030 in Europa 78% en in de Verenigde Staten 86% van de bevolking in steden woont. En wie in een stad woont heeft steeds minder behoefte aan een auto. Als men al een auto wil dan het liefst een zelfrijdende en op afroep. Zelf zo’n ding willen bezitten wordt toch echt iets uit de 20e eeuw. En dat is juist waar technologiebedrijven de afgelopen jaren slim op ingesprongen zijn. Elektrisch rijden is nog wel de minste zorg van de auto-industrie. Het is niet voor niets dat Tesla deze week aankondigde nieuwe software uit te rollen waarmee haar Model S auto wordt voorzien van geavanceerde technologie die (een beperkte versie) van zelfstandig rijden mogelijk maakt. En ja, u leest het goed: dat is een software-update. Dat kun je dus gewoon downloaden.

Het is juist dat nieuwe businessmodel waar ze in Duitsland de rillingen van krijgen. Want zij bouwen daar gewoon auto’s. Maar de combinatie van Tesla, Apple en Uber wordt veel minder een product en veel meer een dienst. Hoewel ze bij Tesla zich de afgelopen weken kapot hebben gelachen om die sukkels uit Wolfsburg zien ze nu ook wel een risico ontstaan. Deze crisis zal namelijk de weg vrijmaken voor creatieve geesten binnen de auto-industrie die al jaren roepen dat het roer om moet. Dit is het moment, innoveren is noodzaak geworden. En zo komen we via een hele lange u-bocht uit bij het onderwijs.

De belangrijkste innovaties bij de toepassing van IT in het onderwijs vinden plaats binnen het speciaal onderwijs. Juist daar zijn de verschillen tussen de kinderen erg groot en dat is precies een van de onderdelen waar IT een helpende hand kan bieden. En die innovatie gebeurt vooral doordat veel docenten in het SO het zelf zien: slimme toepassing van IT heeft direct een aantoonbaar positief effect. Sterker nog, er is sprake van absolute noodzaak. Het onderwijs moet nu echt gaan inzien dat de impact van informatietechnologie op onze samenleving (en dus ook het onderwijs) enorm is. Het is geen kwestie van willen maar van moeten. Op scholen waar dat besef of gevoel van urgentie minder aanwezig is wordt de toepassing van IT vaak als iets ‘opgelegd’ gezien. Waarom veranderen, het gaat toch lekker zo? Ja, dat dachten ze bij Volkswagen ook. Wees de crisis dus voor en ga aan de slag. Want voor je het weet ben je niet meer relevant. En dat zou zelfs zomaar voor een onderwijsinstelling kunnen gelden.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *