IT in het onderwijs: 10 uitdagingen voor 2016!

Uitdagingen voor 2016
IT is niet niet meer weg te denken in het onderwijs. Een open deur? Jazeker, en uiterst reëel. En wat is hot in 2016 In de dagelijkse praktijk zien we de volgende topics snel in belang toenemen. Ik heb ze voor u op een rij gezet. U mag zelf de volgorde van belangrijkheid bepalen. En misschien heeft u nog aanvullingen? Ik hoor het graag van u!

 

  1. IT-regie voering/Cloud Management

Uw afhankelijkheid van IT neemt snel toe. Steeds beter weet het onderwijs wat zij willen bereiken met IT in de les. Het onderwijs wil ‘in control;’ zijn en pakt zelf de regie. En wie gaat er voor zorgen dat alles ‘voor elkaar’ komt en vooral voor elkaar blijft? Hoe richt u regievoering voer IT in? Hoe managet u de ‘Cloud’ en wie gaat dit doen? Insourcing, outsourcing, co-sourcing of out-tasking? Wat past het best bij u? Wat is een IT-regisseur? En wat doet zo iemand eigenlijk? Wat is Regie-as-a-Service?

2. De IT-Servicedesk

Waar meld ik mijn storing? Bij een externe helpdesk? En welke dan, bij die van de desbetreffende leverancier? En hoe weet ik welk systeem het betreft? Werkt u met een uitbesteed Single Point of Contact? Kan deze partij echt met al uw cloud-systemen overweg? Kunnen docenten zelf melden? En hoe bevalt dat? Wie maakt de service level rapportages en wie stuurt daar op? Hoe kan een network monitoren systeem mij helpen? Wat kan een Servicedesk-concept hierin betekenen en hoe richt ik dit in?

3. Privacy van leerlingen

Een onderwijsinstelling verwerkt in toenemende mate gegevens van leerlingen in cloud systemen. U ben daar voor verantwoordelijk en aansprakelijk. Hoe hebben uw cloud-leveranciers dit geregeld? Heeft u een bewerkersovereenkomst met uw leveranciers? Welke technische maatregelen hebben zij getroffen? De General Data Protection Regulation is een EU-feit. Over twee jaar moet u daar aan voldoen. Wat betekent dit voor u?

4. Identity & Access Management

Politiemol
Politiemol had toegang tot informatie

Het aantal systemen dat een onderwijsinstelling in gebruik heeft groeit razendsnel. Office 365, Magister, ParnasSys, AFAS, It’s Learning, My Learning, Zuludesk, Windows 10, Android, iOS en ga zo maar door. Elk systeem heeft een eigen directory-systeem waar alle gebruikers met naam en wachtwoord in op geslagen zijn.

Hoe houdt u deze directory-systemen in stand en vooral uniform? Trouwen, scheiden, in/uit dienst, functiewijziging etc. Wie deelt in alle systemen de rollen en rechten uit? Hoeveel FTE gaat er in het onderhoud zitten? Hoeveel inlognamen en wachtwoorden heeft u? En wie ruimt ze weer op? Vandaag in het nieuws : ‘Politiemol had toegang tot informatie vanwege autorisatiefout’. Dit kunt u gewoonweg niet uitbesteden. Maar hoe dan wel? Dit is bij uitstek het gebied van Identity & Access Management.

5. Afstemming van vraag en aanbod

IT levert en onderhoud (Cloud) systemen en oplossingen. We noemen dit de aanbodzijde. En hoe weet IT wat er nodig is? Wie vertegenwoordigt de docent aan vraagzijde? Wie slaat de brug tussen IT in de les en de realisatie van IT?  Wel of niet een informatie manager? Kan ik me een informatie manager veroorloven? Hoe heeft u vraag/aanbod georganiseerd?

6. Leren met tablets

Tablets doen razendsnel hun intrede in het onderwijs. Niet meer weg te denken. Waarom eigenlijk? Wat gaan we er mee doen? Summatief of creatief onderwijs? Snappet of i-Pad? Of allebei? Wat gaat dat kosten? Kunnen we voor één standaard kiezen? Of toch een Chromebook of een laptop? Wie installeert en beheert dit? Wie managet de app-store? Wat betekent dit voor mijn infrastructuur?

7. Contract management

ContractmanagementContract management voor IT is een echt vak. Dat doe je er niet zo maar even bij. Spreek je de taal van de (cloud)-leveranciers in voldoende mate om een gelijkwaardige gesprekspartner te zijn?

Hoeveel FTE kost contract management eigenlijk? Kan iemand dit er wel bij doen? Hoe pak ik dit aan?

8. IT in de les: een ‘mindset’ vraagstuk

IT is een middel en geen doel, dat weten we allemaal. IT inzetten om het primaire proces te ondersteunen met als doel om het duurzaam te borgen. Klinkt goed maar hoe zit dit in de praktijk? Wordt IT echt goed ingezet in de les? We hebben het hier over een ‘mindset’ vraagstuk. Robert-Jan Simons: ‘Mindsets veranderen niet omdat mensen ervaringen uit de weg gaan die hen zou helpen de omslag te maken als ze die ervaringen wel opdeden’. Kernvraag: Hoe krijg je mensen zo ver dat ze de hands-on experience opdoen? Wat is uw aanpak? Hoe gaat u een ‘mindshift’ te weegbrengen?

9. Werkplek beheer

Hoe beheer ik mijn Windows werkplek? Moet ik die eigenlijk nog wel beheren? Thuis heb ik nooit een Windows-probleem en op school wel. Hoe komt dat? En wat is mobiel beheer? Hoe beheer ik laptops en tablets? Welke mogelijkheden biedt Windows 10 en wat is Microsoft Intune?

10. Als je niet kunt delen dan kun je niet vermenigvuldigen!

Een laatste trend is dat we het onderwijs voorzichtig meer zien samenwerken op het gebied van IT. Het besef ontstaat dat professionele IT een zeker schaalgrootte vereist. Kortom: 2016 staat bol van de uitdagingen op het IT-vlak! En ook wij delen graag met u. Expanding Visions organiseert de komende maanden een serie van mini-seminars over deze onderwerpen. Boordevol met praktijkvoorbeelden die wij zelf met vallen en opstaan hebben moeten leren. We delen dit graag met u! IT in het onderwijs, we kunnen er niet meer omheen. Blijf onze blogs volgen, binnenkort verschijnen de data van de mini-seminars.

Kennis delen is kennis vermenigvuldigen!
Kennis delen is kennis vermenigvuldigen!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *