Meer met minder in het onderwijs

Meer met minderHet is armoe in het onderwijs. Althans volgens Rinda den Besten, voorzitter van de PO-raad, afgelopen dinsdag in nrc.next. Ondanks het feit dat het ministerie dit jaar 289 miljoen in de sector heeft gepompt. Schijnt niet genoeg te zijn. En dus hebben scholen versleten meubilair, oude boeken en verouderde lesmethoden. Alles is duurder geworden: “Ja, vroeger ging een schoolbord tientallen jaar mee. Nu hangen er digiborden in de klas die je binnen vijf jaar afschrijft. Net zoals de software die leerkrachten gebruiken voor lesmethodes en hun administratie, zoals het leerlingvolgsysteem” aldus Den Besten. Tsja, die digiborden dat was inderdaad geen goed idee. Maar hoe nu verder?

Den Besten onderkent de adviezen van onderwijsexperts om meer digitale leermiddelen in het onderwijs toe te passen en kinderen te onderwijzen in IT maar acht dat volstrekt onhaalbaar. “Wij vinden de ideeën van de denktank geweldig. En wij denken ook dat er meer en beter ICT-onderwijs moet komen. Maar daar is helemaal geen geld voor. Waar moeten basisscholen überhaupt nieuwe computers van betalen? En dat is kwalijk, want we stomen onze kinderen op deze manier niet klaar voor de toekomst.” En dus? Nog meer geld erbij? Volgens mij is hier nu typisch sprake van een geval van ‘oud denken’. Het is namelijk best wel mogelijk om meer met minder te doen. Of in ieder geval veel meer voor hetzelfde.

Ten eerste: die computers. Waarom moet de school dat allemaal betalen? Het zelf mee laten nemen van computers (bijvoorbeeld tablets) is zeker in de hogere groepen prima mogelijk. Toch is hier nog veel weerstand tegen. De afgelopen jaren heb ik bij veel onderwijsinstellingen de discussie over Bring Your Own Device gevoerd. Heel vaak werd het argument op tafel gelegd dat ‘de ouders dat niet kunnen betalen’. Het weinig kapitaalkrachtig zijn van de ouders werd op een gegeven moment een mantra. En het is grote kul. Zelfs in die regio’s waar het inkomen lager ligt dan gemiddeld blijkt dat ouders best wel bereid zijn om te betalen voor een digitaal leermiddel. Een andere grote IT kostenpost betreft het beheer. Bakken met geld wordt daar aan uitgegeven en zeker in het PO zonder veel toegevoegde waarde. Besparen op het IT beheer is echter heel goed mogelijk. Maar daar heeft de school zelf de grootste hand in. Veel geld gaat namelijk naar het geschikt maken en distribueren van applicaties naar PC’s. Het migreren naar webgebaseerde applicaties levert direct een enorme kostenbesparing op.

Natuurlijk wordt IT niet gratis maar het geld zou vooral moeten gaan naar de toepassing in het onderwijs in plaats van het beheer. Vanzelfsprekend is er nog steeds ‘beheer’ noodzakelijk. Het (draadloze) netwerk is hier een goed voorbeeld van. Maar ook de Digitale Leer en Werkomgeving vraagt om beheer. Alleen dit betreft vooral functioneel beheer en minder technisch beheer. Een duidelijke verschuiving richting de toepassing van IT in de klas in plaats van de focus op de techniek.

Dit alles vraagt wel om een verandering. Sterker nog, om de gestelde besparingsmogelijkheden te realiseren moet er wel worden geïnvesteerd. Zoals Den Besten stelt blijven scholen te lang werken met bestaande methodes. En dus moeten die op de ‘oude’ manier beheerd blijven. Een vicieuze cirkel. Meer met minder is prima mogelijk, maar dan moet het IT roer binnen de school wel om. Zonder innovatie wordt het niks en gaan we over 2 jaar weer om meer geld vragen. Tot slot dient het onderwijs IT wat minder te gaan zien als een kostenpost. Het gaat er tenslotte om wat het oplevert. En daar wordt helaas nog veel te weinig over nagedacht.

 

One thought on “Meer met minder in het onderwijs

  1. Richtsje Samplonius zegt:

    Mooie blog, Marcel. Dit klinkt heel wat hoopgevender dan het verhaal dat het allemaal niet kan zoals het moet. Mooi hoe je nieuw denken meteen handen en voeten geeft. Dank je wel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *