Alle scholen snel internet!

Snel internet - Expanding VisionsDe Tweede Kamer heeft vorige week ingestemd met een voorstel waarin alle scholen in het primair onderwijs uiterlijk in 2017 zijn aangesloten op snel internet. Dat klinkt goed, want de honger naar bandbreedte zal in het onderwijs alleen maar toenemen. De grootste aanjager hiervan is natuurlijk de ‘cloud’. Het gebruik van clouddiensten biedt namelijk voor het onderwijs louter voordelen. Net als voor de rest van de wereld trouwens.

Een van de conclusies van het recent verschenen Verizon rapport (State of the Market: Enterprise Cloud 2016) over de toepassing van cloudcomputing in het bedrijfsleven is dat het verandering een enorme boost geeft. 69% van de bedrijven gaf aan dat zij door het gebruik van IT diensten uit de cloud een of meerdere bedrijfsprocessen hadden weten te verbeteren. Nu is het onderwijs natuurlijk geen bedrijf maar de achterliggende gedachte (over cloud computing) is echt gewoon hetzelfde.

Ook in het onderwijs zijn er legio voorbeelden van (IT gerelateerde) processen die sterk kunnen worden verbeterd door meer in te zetten op de cloud. Neem bijvoorbeeld iets simpels als e-mail. Scholen die een eigen mailserver hebben (of deze bij een leverancier hebben staan), moeten vaak veel moeite doen om deze systemen ook buiten de muren van de school te benaderen. Toepassingen als Microsoft Office365 en Google maken het bijzonder eenvoudig om te beschikken over informatie waar en wanneer je dat zelf wilt en op elk soort apparaat. Een enorme flexibiliteit en hoge beschikbaarheid tegen zeer lage kosten. Kan iedereen mee aan de slag, ook als je geen snel internet hebt. Maar dat laatste wordt wel steeds meer noodzaak.

Een e-mailbericht sturen vraagt natuurlijk niet om veel bandbreedte. De digitale honger neemt op scholen sterk toe doordat er vaker gebruik wordt gemaakt van video gerelateerde content. Juist daar zit de groei. Niet alleen maken docenten steeds meer gebruik van hoogwaardig beeldmateriaal, ook leerlingen gaan dit in de klas toepassen. Leerlingen die zelf video content creëren is niet een trend die tot het VO beperkt blijft. En daar zou de schoen weleens kunnen gaan wringen. Want wat is dat nu eigenlijk, dat ‘snel internet’ waar de Tweede Kamer het over heeft? Het door de ChristenUnie ingediende voorstel “verzoekt de regering:

  • te streven naar aansluiting van alle scholen op snel internet uiterlijk in 2017;
  • het investeringsfonds uit het Bestuursakkoord primair onderwijs open te stellen voor het verbinden van scholen met snel, toekomstvast, betrouwbaar en betaalbaar internet;
  • provincies, gemeenten, internetaanbieders en bedrijven in krimpregio’s te betrekken bij het Doorbraakproject Onderwijs en ICT om tot regionale samenwerking te komen,”

Tsja, daar kan je dus alle kanten mee op. Snel en toekomstvast zijn behoorlijk rekbare begrippen. De enige echte oplossing ligt besloten in de toepassing van glasvezel. Maar ik ben bang dat het overal in de grond stoppen van glasvezel niet snel gaat gebeuren. Juist in de buitengebieden zal dit nog lang op zich laten wachten. En dat is meer dan zonde. Innovatie is afhankelijk van een goede infrastructuur.

En voor digitale innovatie is dus een hoogwaardige digitale infrastructuur nodig. De overheid draagt wel zorg voor de analoge infrastructuur (wegen e.d.) maar digitaal blijft men maar wankelmoedig. Wel hard roepen dat digitale innovatie belangrijk is, maar niet echt doorpakken. Het, met alle goede bedoelingen, aangenomen voorstel is daar een prima (en treurig) voorbeeld van. Zo wordt het nooit wat. Dus overheid, pak de handschoen op en zorg ervoor dat alle onderwijsinstellingen in dit land in hoog tempo toegang krijgen tot het enige echte snelle internet: glasvezel.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *