Vraagarticulatie: IT krijgt de ‘gekleurde’ Piet toegewezen

ICT Piet onderwijs EV vraag aanbodWe kennen allemaal wel het Nederlands spreekwoord ‘iemand de zwarte piet toespelen’. Ik vraag me af of we dit spreekwoord nog wel moeten gebruiken, blijft staan dat je in ieder geval niet zomaar iemand de schuld in de schoenen kunt schuiven.

Iemand bij voorbaat de schuld geven gebeurt helaas te veel. Op scholen moet de IT-afdeling of moeten de leveranciers het vaak ontgelden. IT doet niet wat we als gebruiker verwachten. We zijn ontevreden en de IT-ers (en/of leveranciers) worden daarop aangesproken (zoals in de illustratie hiernaast). Waar komt dat door?

Over het algemeen hebben IT-ers een hoog arbeidsethos en ze doen er alles aan om de scholen met betrekking tot de IT zo goed mogelijk te bedienen. Wat maakt dan dat vanuit het perspectief van ons als gebruikers de IT-ers het ‘nooit’ goed kunnen doen? Hebben we te hoge verwachtingen of doen de IT-ers op school (of de leveranciers) het niet goed? Of begrijpen we elkaar niet, stellen we wel de juiste vraag?

In de praktijk blijkt vaak dat het stellen van de juiste IT-vraag een lastig klus is.  Al gauw schrijven wij als gebruikers de IT-ers voor wat aan techniek moet worden geleverd. Alsof de bakker niet weet hoe hij mijn taart moet bakken? Wat zou er gebeuren al we in plaats van naar de oplossing op zoek gaan naar het beoogde resultaat en dit vervolgens delen met de IT-ers of de leverancier? Bijvoorbeeld “wij willen digitaal samenwerken” in plaats van “wij willen SharePoint”.

Mag u op een goed antwoord (aanbod) rekenen als de kwaliteit van de vraag onvoldoende is? Nee toch?

Zorg er daarom voor dat uw school de vraag goed kan duiden en het aanbod (antwoord) goed kan beoordelen zodat vraag en aanbod op elkaar aansluiten. We noemen dit ‘vraagarticulatie’. En als we dit goed organiseren dan voorkomt dit ‘zwartepieten’.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *