Hoe leerlingen het onderwijs zouden willen zien

onderwijs van de toekomstEr wordt veel gepraat over hoe het onderwijs vorm gegeven moet worden. Vooral door volwassenen. Maar wat vinden leerlingen er eigenlijk van. Singularity University, een nog-profit instelling uit Amerika die tot doel heeft organisaties optimaal te laten profiteren van beschikbare technologieën, vroeg het een aantal leerlingen.

De resultaten

Het onderzoek onder de leerlingen leverde de volgende wensen op:

1 Zorg dat het om mij draait.

Oftewel: zorg voor onderwijs dat aansluit bij mijn talenten en interesses. Zodat ik mij kan specialiseren. Want specialisatie is een vereiste in de huidige wereld.

2 Laten we dingen doen.

Kennis is alom tegenwoordig. Ook in het oerwoud in Kenia. Laat ons daarom niet allerlei dingen uit het hoofd leren en allerlei tests maken. Leer ons daarentegen op creatieve wijze oplossingen te zoeken voor problemen en op projectmatige wijze samen te werken.

3 Lever ons niet over aan een online cursusomgeving.

Leerlingen vinden het belangrijk dat zij intensieve begeleiding krijgen en niet alles zelf moeten uitvogelen. Zij vinden het een eng idee dat zij losgelaten zouden worden.

4 Wees mijn coach

Leerlingen zijn op zoek naar een inspirerende en deskundige leerkracht. Echter niet één die pretendeert alle antwoorden te hebben, maar vooral één die vragen stelt.

5 Breng me relevante vaardigheden bij.

Hierbij gaat het om zaken als het omgaan met geld, probleemoplossend vermogen, teamwork en conflicthantering.

6 Zorg voor een zogenaamde “growth mindset”

Zorg ervoor dat iedereen ervan overtuigd raakt dat hij/zij alles kan leren.

 

Verstandige kinderen (?)

Als je voorgaande zo leest moeten het wel hele slimme kinderen zijn geweest die aan het onderzoek hebben mee gedaan. En dat is ook zo. Het gaat volgens Singularity University om hoogbegaafde leerlingen die meededen aan een summercamp.

Ik heb echter sterk de indruk dat het hier toch weer gaat om een verhaal van volwassenen. Of de vragen zijn gesloten geweest. “Vind jij ook niet dat …. Ja, zeker!” Het verhaal sluit te veel aan op wat ik al op heel veel plaatsen heb gelezen. En waar ik het overigens niet mee oneens ben. Maar vertel me niet dat leerlingen met dit soort visionaire punten komen. Mijn oudste kinderen doen allebei VWO en hebben genoeg kritiek op school. Maar als ik ze vraag hoe het anders zou kunnen/moeten komen ze echt niet met dit soort zaken. Doet toch een beetje afbreuk aan op zich een goede boodschap.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *