Mindfulness als onderdeel van mediawijsheid

Mindfullness

In het AD stond recent een heel artikel over de vernietigende invloed die social media e.d. hebben op ons concentratievermogen en daarmee op onze prestaties. Mijn conclusie was dat het onderwijs op die momenten dat aandacht wordt besteed aan mediawijsheid ook aandacht zou moeten besteden aan mindfulness. Niet wetende dat Justine Pardoen van bureau Jeugd en Media in het boek “Focus” dezelfde conclusie trekt.

Wat is het probleem?

Zowel volwassenen als jeugdigen blijken zo ongeveer geleefd te worden door de meldingen op met name hun smartphone. Bang om ook maar iets te missen reageren zij op ieder piepje of pingeltje. Sommigen raken compleet in paniek wanneer zij er achter komen dat zij hun smartphone vergeten zijn. Volgens sommige wetenschappers is er in veel gevallen sprake van verslaving.

Gevolg is dat mensen zich steeds moeilijker kunnen concentreren door alle prikkels. Zowel in de publicatie van Pardoen als in die in het AD wordt eraan gerefereerd dat als gevolg van dit alles het korte termijn geheugen negatief wordt beïnvloed. Met volgens Pardoen als gevolg dat de leerprestaties teruglopen.

Herkenbaar?

Hoewel de laatste bewering van Pardoen niet gestaafd kan worden met langjarig onderzoek, vind ik er wel iets in zitten. Ik herken het ook bij mezelf. Toen ik net mijn eerste smartphone had reageerde ik overal op. Ik merkte dat ik mij daardoor veel minder kon focussen en dingen ging vergeten. Wat minstens zo funest was voor mijn concentratie was dit ik een e-mail alert op mijn laptop aan had staan, waardoor ik iedere keer een korte melding op mijn scherm kreeg als er een a-mail binnen kwam. Voor mij is e.e.a. reden geweest om de e-mail alert uit te zetten en steeds minder op mijn smartphone te kijken. En als ik mij echt moet concentreren kan het zo maar zijn dat ik een paar uur niet op het scherm van mijn telefoon kijk. Ja, soms zijn er in een Whatsapp groep dan allerlei dingen besloten waar ik niet op heb kunnen reageren, maar meestal gaat het daarbij niet om levensbedreigende zaken.

Wat eraan te doen?

Tip die in het AD werd gegeven is dat iedereen het gebruik van bijvoorbeeld social media op de smartphone zou moeten beperken tot een aantal momenten per dag. Iets wat aansluit op tips die Deirdre Enthoven van Kennisnet in een publicatie uit oktober 2015 geeft op basis van het boek van Justine Pardoen.

Deirdre Enthoven gaat in haar publicatie overigens meer specifiek in op wat een school zou kunnen doen om leerlingen te helpen zich beter te focussen. Haar 5 tips:

1. Spreek onzekerheden uit

Samen praten over deze lastige vraagstukken is de eerste stap naar een oplossing.

2. Introduceer mindfulness

Hierdoor leren leerlingen de kracht van hun geest gericht in te zetten en ontwikkelen ze meer zelfdiscipline en empathie.

3. Stimuleer samenwerking

Door jongeren meer samen te laten werken stimuleer je hun empathisch vermogen en houdt je elkaar betrokken.

4. Scheid schoolwerk en plezier

Wanneer spelletjes en sociale netwerken op een andere computer of tablet zitten dan het huiswerk of de lestaken, wordt het gemakkelijker je bij je werk te houden.

5. Voer pauzes in

Laat leerlingen op gezette tijden een half uur achter elkaar lezen, dat stimuleert het concentratievermogen.

Ik moet zeggen dat ik niet alle tips even sterk/vanzelfsprekend vind. Maar als onderdeel van mediawijsheid aandacht besteden aan mindfulness lijkt me een hele goede.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *