Wanneer is virtual reality (VR) bereikbaar voor het onderwijs?

virtual reality onderwijsKennisnet ziet virtual reality als een belangrijke mogelijkheid om het onderwijs te verrijken. Ik ook. Ongeveer alle grote IT-leveranciers zijn op dit moment bezig met de ontwikkeling van deze technologie. Volgens Mark Zuckerberg van Facebook, dat ook honderden miljoenen in deze ontwikkeling steekt, duurt het nog wel 10 jaar voordat de technologie volwassen is. Maar ondertussen heb ik wel voor Eur 15,– een VR bril gekocht (en dan heb ik nog te veel betaald). In combinatie met VR-apps op mijn smartphone geeft dit al een hele leuke ervaring. Mijn kinderen en die van onze vrienden hebben zich er in de Voorjaarsvakantie in ieder geval prima mee vermaakt.

 

Wat is VR?

De definitie die Wikipedia van VR geeft is de volgende:

Virtuele werkelijkheid of schijnwerkelijkheid (Engels: virtual reality, afgekort: VR) simuleert een omgeving via een computer om een gebruiker via diverse zintuigen onder te dompelen in een ervaring. De meeste VR-omgevingen zijn visueel en auditief, via speciale stereoscopische brillen en geluid. Geur en tastzin worden uitzonderlijk toegevoegd

 

Waar staan we nu?

We zitten nu in de fase dat er steeds meer beeldmateriaal en apps beschikbaar komen die met behulp van een stereoscopische bril bekeken kunnen worden. Een stereoscopische bril is een bril waarmee ieder oog een apart beeld ziet, waardoor een 3D effect ontstaat. VR gaat echter nu al verder dan het 3D effect zoals we dat nu kennen van de bioscoop en/of TV. Bij VR sta je als het ware in een ruimte. Door rond te draaien zie je ook wat er naast je of achter je is. Je staat dus als het ware midden in de omgeving die je bekijkt.

De stereoscopische brillen zijn in allerlei prijsklassen verkrijgbaar. Zoals aangegeven in de inleiding heb ik er net één gekocht voor  Eur 15,–. Ze zijn er echter ook voor enkele honderden Euro’s (denk aan de Oculus Rift). Waarbij in het laatste geval de ervaring veel rijker is en je de bril aansluit op een laptop of PC in plaats van dat je er een smartphone in klikt (zoals bij die van mij het geval is). Sony komt als het goed is rond de zomer met een bril die aangesloten kan worden op de Playstation 4. Uiteraard moet iedereen dan wel weer nieuwe spellen kopen.

Als het gaat om geur en tastzin: daar zijn we voorlopig nog niet aan toe. Misschien dat Mark Zuckerberg daarop doelde met zijn opmerking dat het nog zeker 10 jaar duurt voordat VR volwassen is. In dat geval heeft hij gelijk. Alhoewel: de ontwikkelingen gaan razend snel …

 

Wat zijn toepassingsmogelijkheden in het onderwijs?

Ik zie vooral mogelijkheden om bijvoorbeeld geschiedenislessen en lessen aardrijkskunde te verlevendigen. Kinderen kunnen zich helemaal onderdompelen in een historische gebeurtenis of een stad een land. Met VR zal het zijn alsof je in een verhaal, stad of land loopt. Maar bij andere vakken zijn toepassingen denkbaar. Vooral in de sfeer van gamification.

 

Wanneer bereikbaar voor het onderwijs?

Gezien de prijzen die nu gelden zal VR voorlopig in het PO niet grootschalig worden toegepast. Zeker niet in de onderbouw en de middenbouw, waar kinderen nog lang niet allemaal een smartphone hebben. In de bovenbouw van het PO en het VO zal VR eerder kunnen toegepast aangezien de meeste kinderen daar een smartphone hebben. Door voor ieder kind een stereoscopische bril van ca. Eur 10,– aan te schaffen is er al snel het e.e.a. mogelijk. Waarbij de ervaring dus minder rijk is dan bij bijvoorbeeld een Oculus Rift. Gezien het investeringsbedrag dat daar aan hangt zal de toepassing van dergelijke brillen zich – zo verwacht ik – de komende jaren beperken tot enkele kleinschalige experimenten. Helaas!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *