Innoveren met IT? Vergeet het maar

StopEen recent uitgevoerde benchmark over de ‘toekomstbestendigheid van IT-architecturen’ binnen het bedrijfsleven leverde een beeld op waar je niet heel erg vrolijk van wordt. Oude en verstarde systemen vormde een flinke rem op innovatie. Ik ben bang dat als het onderzoek zich had gericht op de IT omgevingen binnen het onderwijs het beeld nog veel erger was geweest: totale stilstand.

Even terug naar het onderzoek (uitgevoerd door bureau Prospex). De respondenten gaven aan IT een zeer grote rol speelt in de concurrentiekracht van de organisaties. Echter, slechts 13% gaf aan dat hun IT-architectuur voldoet aan de actuele eisen en behoeften. De belangrijkste oorzaak hiervan ligt volgens hen aan het weinig flexibele karakter van de IT omgeving. Grote en logge systemen die niet makkelijk kunnen worden aangepast aan de veranderende eisen en een grote mate van complex beheer met zich meebrengen. Naar het onderhouden en beheren van de bestaande IT omgeving gaat vervolgens 90% van het IT budget. Dan wordt het lastig om snel in te spelen op verandering. En in het onderwijs is het nog veel erger.

De toepassing van IT in de klas vergt steeds vaker een uiterst flexibele IT omgeving. Docenten weten de weg naar mooie en zinnige toepassingen alsmaar beter te vinden. En daar willen ze dan ook een vorm van IT bij die snel op deze behoeften kan inspelen. ‘Jij wilt werken met tablets? Prima! Chromebooks? Ook goed.’ De praktijk is echter 180 graden anders. ‘Chromebooks? Nee, dat ondersteunen we niet’. Dat is IT taal voor ‘zoek het zelf maar uit’. Maar hoe komt dat toch? Daar is geen eenvoudig antwoord op en veel van de IT’ers kunnen er ook niet zoveel doen. Zij moeten ook maar roeien met de riemen die ze hebben en bovenal hebben ze in het verleden weinig richting van het onderwijs zelf meegekregen. Het onderwijs had geen idee wat het wilde waardoor elke richting goed was. De kern van het antwoord is echter dat de focus op de verkeerde dingen heeft gelegen.

De IT afdeling, en ook veel IT dienstverleners, hebben zich gericht op ‘beheer’. En daar is niks mis mee maar het gevaar bestaat dat de hele IT omgeving zich vervolgens richt op het beheer en niet op de eindgebruiker. Dat is toch echt de wereld op z’n kop. Het vervelende is dat je zoiets niet zo maar even omdraait. Bij veel onderwijsorganisaties is de afgelopen jaren (met alle goede bedoelingen) een uiterst rigide IT-architectuur opgetuigd. Daar stap je wellicht niet zo makkelijk vanaf maar het kan wel. Dat vraagt echter vooral om een heldere visie vanuit het onderwijs. Want zolang u niet aangeeft wat u nou echt wilt zal de IT afdeling of uw IT dienstverlener u een volledig dichtgetimmerde PC geven. Daar kan je niet zoveel mee, maar het is wel lekker makkelijk te beheren. En u moet als de wiedeweerga uw IT budget omgooien. Want 90% uitgeven aan iets wat eigenlijk niet werkt is natuurlijk van de zotte. Het roer moet om!

 

One thought on “Innoveren met IT? Vergeet het maar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *