Gaat de Chromebook IT in het onderwijs redden?

school_googleDe Chromebook is aan een forse opmars bezig in het onderwijs. In de Verenigde Staten is al jaren een enorme hit maar nu begint ook Nederland op stoom te raken. Voor diegene die het even kwijt zijn: een chromebook is een laptop die voorzien is van (bijna) enkel een browser en haalt daarmee alle noodzakelijke toepassingen vanaf het internet. De voordelen zijn de lage prijs en de lage beheerlast. Het enige wat u nodig heeft is een internetverbinding. Nu is dat laatste natuurlijk niet helemaal waar. Het gaat vooral om de toepassingen (applicaties) en die moet u toch op een of andere manier bij de gebruikers brengen. Toch heeft het simpelweg naar binnenrijden van Chromebooks een ander, ongedacht, voordeel.

Veel scholen beschikken over een grote hoeveelheid applicaties (vaak ten behoeve van het primaire proces) die eigenlijk alleen geschikt zijn voor een op Microsoft Windows gebaseerde PC. Dat zijn applicaties die grotendeels lokaal geïnstalleerd dienen te worden met alle beheerlast en bijbehorende hoge kosten van dien. Dat moet toch anders kunnen? Overstappen naar alleen maar webgebaseerde applicaties en vervolgens de stap maken naar Chromebooks lijkt de beste weg. Maar op een of andere manier lukt dat niet. ‘We hebben al die oude applicaties echt nodig en alternatieven zijn er niet’ is een veelgehoord geluid binnen scholen. Keiharde cijfers laten echter een heel ander beeld zien.

In projecten waar wij de afgelopen jaren bij betrokken zijn geweest deed bovenstaande zich vaak voor. 500 applicaties die allemaal noodzakelijke waren en absoluut onmisbaar voor de docenten. Na 2 jaar bleek meer dan de helft van deze onmisbare applicaties nooit meer te zijn opgestart. En voor die andere helft hadden met wat moeite heus wel webgebaseerde alternatieven gevonden kunnen worden. Natuurlijk zijn er altijd wat uitzonderingen, maar het is en blijft een gemiste kans. Dit in gedachte hebbende zijn er ook onderwijsinstellingen die het roer rigoureus hebben omgegooid en gewoon de PC’s vervangen hebben door Chromebooks. Op deze wijze wordt het onderwijs gedwongen om te kiezen voor alternatieve applicaties. Maar bovenal moet men goed nadenken over de inrichting van een Digitale Leer en Werk Omgeving (DLWO). Een plek waar je als docent en leerling ‘digitaal’ de school binnenkomt en waar je alle voor jou relevante informatie en toepassingen vindt.

Natuurlijk gaat zo’n overstap niet zonder een goed plan. Ook zonder een heldere visie op de toepassing van IT in het onderwijs (wat willen we eigenlijk bereiken?) is het een kansloze missie. Maar deze vorm van zachte dwang om de overstap naar een andere omgeving te maken blijkt in de praktijk wel kansrijk. Juist het rigoureuze karakter ervan maakt dat iedereen wordt gedwongen om stappen te zetten. Zodat docenten (en leerlingen) goed nadenken over een zinvolle toepassing van IT in het onderwijs. Een geweldige kans die je niet kan laten liggen lijkt mij.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *