Next level IT: ‘Regie-as-a-Service’

Regie-as-a-Service - Expanding VisionsIT in eigen beheer. Het is bijna niet meer te doen. Dan maar de techniek uitbesteden en zelf de regie gaan voeren. Recentelijk nog in het nieuws: Tata Steel besteedt IT uit. Is dat wel de oplossing en hoe organiseren we dat?

Wi-Fi, LAN, WAN, bekabeling, Identity & Access Management, Servicedesk en het beheer van steeds meer cloud-applicaties. Stuk voor stuk zeer specialistische gebieden. Wie heeft er nog voldoende kennis in de organisatie om op al deze gebieden professioneel projecten op te zetten, voorzieningen te onderhouden en op te schalen wanneer nodig.

Bent u in het gelukkige bezit van zulke parels? Wees er dan zuinig op! Maar hoeveel van deze parels heeft u in huis? Wat als de parels vertrekken of met pensioen gaan? Zijn zij in voldoende tempo te vervangen? In welke mate is dan de continuïteit van IT gewaarborgd? Hoe kwetsbaar is uw primaire proces zonder IT?

Juist om deze redenen wordt er steeds meer techniek geoutsourced en intern de focus gezet op het gebruik van IT en regievoering.  De oplossing lijkt simpel: ‘Het verticale marktmodel’. One size fits all. Zeg maar het monopolistische marktmodel wat PTT hanteerde. U mocht langs bij de ‘bespreekambtenaar’ (echt waar en geen 1 aprilgrap) die bepaalde wat u mocht afnemen, tegen welke prijs en wanneer. De dood in de pot voor innovatie. Of het warenhuis zoals V&D. Of de banken voor de kredietcrisis. Geldzaken, verzekeren en reizen boeken. Ook PTT, V&D en de banken is het niet gelukt.

Terug naar de kerncompetenties en daar in excelleren is het nieuwe motto. Less is more. De verticale marktmodellen passen niet meer in het huidige tijdsbeeld. De markt kantelt naar het horziontale model. Dus rechtstreeks zaken doen met een mix van specialistische (IT-) bedrijven. Ook Tata Steel kiest niet voor niets voor een combinatie van TCS, IBM en Capgemini.

Wat u er voor terug krijgt is dat u adequaat regie zult moeten voeren over meerdere leveranciers. Met als resultaat meer grip en flexibiliteit. Ofwel u zult regievoering over IT professioneel moeten inregelen. Rollen als informatiemanagement, contract management, servicedesk en functioneel beheer van applicaties komen in beeld. De rollen zijn duidelijk en noodzakelijk, de verwezenlijking een lastige opgave. Hoe groot moet uw organisatie zijn om deze rollen professioneel te vervullen? Deze rollen passen niet in 1 persoon.

Ook hier gaat het om hooggeschoold specialistenwerk. Tata Steel gaat regie voeren met 70 medewerkers. Maar wat als u een paar maten kleiner bent dan Tata Steel en toch wil innoveren met de focus op het onderwijsproces? Hoeveel professionals kunt u op de loonlijst zetten? En kunt u hen wel voldoende uitdaging bieden in een markt van steeds schaarser wordende IT-professionals? Dit vraagt om een next level van regievoering, IT-regievoering inkopen als een dienst van een partij die niet als een slager zijn eigen vlees keurt. Ofwel ‘Regievoering-as-a-service. (RaaS). Een prima alternatief als u geen Tata Steel bent.

 

Next level baby

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *