Waar blijft de volgende IT revolutie?

rev_ev

Vorige week stuitte ik op een video waarin een ‘revolutionair’ nieuwe manier van bedienen van een smartwatch werd getoond. Amerikaanse wetenschappers hebben een techniek ontwikkeld waarbij uw arm als een soort touchscreen kan worden gebruikt. Zo is het mogelijk om te tekenen op de arm en kunnen gebruikers bijvoorbeeld een ‘E’ tekenen om bij e-mail te komen. Veel gekker moet het niet worden dacht ik zo. Zitten we hier nu echt op te wachten?

De laatste paar jaar lijken de technische ontwikkelingen zich vooral toe te spitsen op nieuwe interfaces. Oftewel het anders bedienen van bestaande apparaten. De smartwatch is daarvan misschien wel het beste (of slechtste) voorbeeld. Het apparaat is vooral een verlengstuk van je slimme telefoon. Ik heb zelf ook zo’n ding, de Apple Watch. Ik moet toegeven dat het apparaat best wel wat mooie toepassingen kent. Zo kan je eenvoudig met je smartwatch inchecken op het vliegveld. Je houdt het apparaat voor de scanner en klaar ben je. Bij terugkomst vorige week vanuit Londen bleek echter dat de scanners aldaar wel geschikt waren voor een smartphone maar onvoldoende ruimte hadden voor een watch inclusief pols. Ik zat dus letterlijk klem. Over het algemeen ontbreekt het aan echt goede toepassingen en een echte revolutie is zo’n slim horloge simpelweg niet.

In het onderwijs heeft de tablet een enorme impact gemaakt. Gepersonaliseerd leren heeft (mede) door de tablet een flinke spong kunnen maken. Met de nadruk op ‘kunnen’. Want veel scholen waar tablets in grote aantallen zijn binnengereden maken nog altijd onvoldoende gebruik van de mogelijkheden die dit soort apparaten in potentie biedt. Het ontbreekt aan toepassingen of het juiste gebruik daarvan. Het succes van Snappet is dan ook precies hierdoor te verklaren. Het is simpel te gebruiken en voorzien van precies de juiste toepassing. Tegelijkertijd is dit ook de zwakte van het systeem. Het is toch een beetje een ‘one-trick-pony’. Een standaard tablet of laptop biedt veel meer mogelijkheden. Maar die moeten dan natuurlijk wel goed worden ingericht. En daar gaat het vaak fout.

Er is nog een wereld te winnen voor het onderwijs in het gebruik van bestaande IT middelen. Laten we niet vergeten dat we al sinds eind jaren ’80 computers het onderwijs inschuiven. En waar in andere sectoren de toepassing van IT al snel gemeengoed werd is het onderwijs hier behoorlijk in achtergebleven. Laat die revolutie dus maar even zitten en ga aan de slag met het zinvol en effectief inzetten van bestaande IT middelen. Het gaat om de software en de slimme toepassing daarvan, niet om de gadget. Geen revolutie maar evolutie!

[jwplayer player=”1″ mediaid=”12700″]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *