IT in de klas blijft puzzelen

ICT puzzelHet hoe en waarom van IT is voor veel scholen nog altijd een ingewikkelde puzzel. En toch lijkt het zo simpel. We beginnen met een ronkende visie en formuleren vervolgens acties en projecten. Om dit proces van visievorming en prioritering te faciliteren zijn er verschillende werkvormen beschikbaar en Kennisnet heeft daar nu een interessante aan toegevoegd: De ICT-puzzel.

De ICT-puzzel

Volgens Kennisnet zit de kracht van het spel in dat je “dat je dankzij de bouwstenen alle punten rond de inzet van IT in het onderwijs binnen je bestuur aan de orde kunt brengen”. Een prima werkvorm die ook goed onderbouwd is. Maar op een aantal punten gaat het wel wat kort door de bocht.

De organisatie

De ICT-puzzel valt uiteen in drie categorieën: onderwijs, middelen en organisatie. Onze ervaring is dat die eerste twee in een aantal sessies goed te benoemen zijn. Het aspect organisatie is echter heel andere koek. Je kan bijvoorbeeld wel benoemen dat het ‘verandervermogen’ van de organisatie beperkt is maar dat is toch weinig meer dan een duiding. En juist in de organisatie zit de crux. Zonder een stevige organisatie (voor de toepassing van IT) zal elke visie en elk plan als een pudding in elkaar zakken. Ik heb de afgelopen jaren heel wat visies en (beleids)plannen voorbij zien komen die in de praktijk tot geen enkel resultaat hadden geleid.

Veranderen

De cultuur en de wijze waarop onderwijs is georganiseerd maakt dat elke verandering ingewikkeld en moeizaam is. Docenten zijn namelijk heel erg autonoom. Het overgrote deel van zijn of haar tijd staat de docent alleen voor de klas. Autonomie is dus een groot goed, het is zelfs noodzaak. Maar dat maakt (elke vorm van) verandering wel lastig. Dat komt omdat de meeste methoden voor organisatieverandering gebruik maken van groepsdynamiek. En daar ontbreekt het dus een beetje aan. Tel daarbij op dat veranderen voor de meeste mensen iets is wat ver weg is en gebeurt door anderen. Een echte duurzame verandering is dan ook buitengewoon ingewikkeld. En dat is niet iets wat je in twee uurtjes puzzelen oplost.

Bewustwording

De ICT-puzzel van Kennisnet is in mijn ogen een waardevolle toevoeging aan het pallet van werkvormen. Zeker als het gaat om visieontwikkeling. Maar gegeven de insteek lijkt het vooral gericht op bewustwording. Ga het dus vooral doen (want het is slim bedacht en effectief) maar vergeet niet dat de echte duurzame verandering, en ook het komen tot een plan daarvoor, een veel complexere puzzel is.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *