Magic Leap: virtual reality is achterhaald

Ron AbovitzDe meest geheime start-up ter wereld bevindt zich niet in Silicon Valley maar in een saaie voorstad van Fort Lauderdale in Florida. We hebben het over het ultrageheime Magic Leap. Het bedrijf is werkzaam in het gebied van augmented reality en computer vision of zoals zij zelf zeggen ‘mixed reality’. Mixed reality moet de ultieme beleving worden van werkelijkheid en computer genereerde interactieve informatie. Rony Abovitz startte het bedrijf in 2010.

Record investering

Sindsdien is er een record bedrag aan investeringen opgehaald. Het gaat hier om maar liefst 1,4 miljard dollar! Onder de investeerders bevinden zich: Google, Alibaba Group, Disney’s Lucasfilm en venture capatalist Andreesen Horowitz. Abovitz geeft aan dat het hier niet om een lens gaat, maar om een mysterieuze ‘photonic lightfield chip’. Deze chip projecteert informatie in het oog en maakt gebruik van de grafische verwerkingscapaciteit van de hersenen. Abovitz geeft verder geen product informatie vrij en laat zich niet uit over wanneer een eerste product beschikbaar zal zijn.

Facebook, Google, Apple, Amazon, Microsoft, Sony, Samsung, zij werken aan kunstmatige intelligentie en nemen dagelijks personeel aan om hieraan te ontwikkelen. Facebook heeft alleen al 400 mensen werken aan VR. Verder zijn er naar schatting zo een 230 bedrijven die aan hard- en software en content werken. Is dit de toekomst van computing?

De verschillende concepten op een rij zijn:

Virtual Reality (VR)

Je zet afgesloten device op je hoofd waardoor je in een compleet andere wereld terecht komt waarmee je interactie hebt. Deze wereld bestaat uit volledig uit computer gegeneerde objecten en informatie. Voorbeeld: de VR-bril van Oculus Rift.

Augmented Reality (AR)

Je zet een bril op waar je doorheen kijkt. In de bril wordt een een digitale laag geprojecteerd waar toegevoegde informatie en objecten in zitten. Voorbeeld: Google Class of applicaties op je smartphone zoals Pokémon Go.

Mixed Reality (MR)

Je zet een bril op waar je doorheen kijkt. Hier wordt een digitale laag aan toegevoegd. Deze laag is dynamisch waardoor je interactie hebt met deze laag waarmee werkelijkheid en projectie een gecombineerde beleving creëren. Voorbeeld: Microsoft Hololens en de belofte van Magic Leap waarbij het onderscheid tussen werkelijkheid en projectie minimaal is. Of zoals Magic Leap het zelf noemt: ‘Cinematic Reality’.

[jwplayer player=”1″ mediaid=”12969″] [jwplayer player=”1″ mediaid=”12973″]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *