Toch een IT-er op schoollocatie nodig?

EV IT organisatie school regie helpdeskIk zie steeds meer scholen terugkomen van het volledig centraliseren van de IT. Dit omdat er veel IT-klachten zijn op de schoollocaties. Vooral klachten over incidenten die te lang onopgelost blijven en een helpdesk die jou niet begrijpt.

In de afgelopen jaren hebben juist heel veel schoolbesturen en scholengroepen de techniek en de organisatie (o.a. helpdesk en IT-ers) gecentraliseerd. De IT is daarbij (deels) uitbesteed. De IT-er (in eigen dienst of van de IT-dienstverlener) is er nog steeds voor de school; echter niet continu op de schoollocatie beschikbaar en aanspreekbaar.

In theorie heeft de school wel de beschikking over technische IT-expertise maar in praktijk blijkt de ervaring toch anders te zijn. In praktijk wordt wel degelijk de IT-er op school gemist. Wat maakt dat het niet voldoende is dat de IT-er wel beschikbaar is en op afroep op locatie aanwezig kan zijn? Dat blijken vooral menselijke factoren te zijn.

Ten eerste het vertrouwen hebben en weten dat er iemand op locatie is die je direct kan helpen. Ten tweede de persoon kennen en weten wat je aan deze persoon hebt. En ten derde de persoon begrijpt jou beter omdat hij/zij jouw situatie en de situatie op locatie kent.

Pleit dit om de technische functie van IT-ers weer op locatie van school terug te hebben? Dat hangt van verschillende factoren af. Het kan ook voldoende zijn om iemand op locatie te hebben die weliswaar geen IT-er is maar wel een ondersteunende rol of taak kan invullen voor IT-gerelateerde zaken. Als het echt technisch wordt schakelt deze lokale ondersteuner met de centrale IT-er. Het is verbazend hoe snel de IT-klachten afnemen als de ‘IT-organisatie’ weer naast je staat.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *