Leren met IT: top down of bottom up?

KISSDe infrastructuur is op orde, de IT-organisatie ingeregeld. De markt is grondig verkend door een projectgroep. Er is een pilot gedraaid en de kogel gaat door de kerk. Zij hebben een advies uitgebracht voor de aanschaf van een electronische leeromgeving (Elo) inclusief een complete toolbox en boordevol mooie functies die op alle scholen ingezet gaat worden.

Mentale implementatie

Eindelijk kunnen we dan aan de slag met het toepassen van IT in het primaire proces ofwel het ‘Leren met IT’. Er wordt een uitgebreid programma samengesteld om alle docenten te trainen in het gebruik van de Elo, alle tools en functionaliteit. Er worden inspiratiesessies georganiseerd om iedereen enthousiast te maken. Er worden vele euro’s geïnvesteerd in de implementatie. Als we een jaar verder zijn blijkt het gebruik tegen te vallen.

De projectgroep heeft gekozen

Dit is een voorbeeld van een ‘top down’ aanpak van Leren met IT. De projectgroep kiest voor de hele organisatie een primaire gereedschapskist. Uiteraard naar eer en geweten. Gedurende de pilot leren zij de Elo steeds beter kennen en groeien er als het ware in. De afstand/voorsprong op de collega’s is groot. Te groot.

Leerpunten uit een top down aanpak

Een beperkt aantal collega’s maakt een fundamentele keuze voor de werkwijze voor vele andere collega’s. Lang niet alle collega’s zullen hier blij mee zijn, of in mee kunnen. Tools en werkwijze waaraan men gewend is te werken verander je niet zo maar. Tenzij de Elo en de tools zo eenvoudig te bedienen zijn dat alles vanzelf spreekt. Helaas is dat meestal niet het geval. En dan heb ik het nog niet eens over de omschakeling van ‘off line’ naar ‘on line’ in de cloud werken. Toch wel een cultuuromslag.

Bottom up aanpak

Richard bransonEen alternatief is om voor een digitale leeromgeving te kiezen waar zo min mogelijk speciale gereedschappen/tools en functionaliteit in zitten. Niemand vindt het leuk om verplicht van gereedschap te wisselen van waar hij aan gewend is naar iets compleets nieuws. Ten slotte gaat het om het resultaat en niet om het gereedschap. Wel is het heel prettig om een werkomgeving te hebben waar je, zowel het oude gereedschap als het nieuwe gereedschap, in alle rust en in eigen tempo kan proberen.

Keep it simple stupid

Wordt men enthousiast dan komt de vraag naar meer functionaliteit vanzelf. Te veel aan functionaliteit schrikt de meeste mensen af. Eerst gewoon en dan kunstjes. Zeker als zij de opbrengst er van niet meteen zien of ervaren. Mensen laten zich niet zo maar inspireren. Leren met IT is al complex genoeg. Houd het eenvoudig en intuïtief, ofwel de KISS-aanpak, ‘keep it simple stupide’. Nuttige IT is eenvoudig aan de buitenkant en complex van binnen en niet andersom.EInstein

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *