Staan we voor een revolutie in het onderwijs?

handenblockAls we internationale experts mogen geloven staan we aan de vooravond van een technologische revolutie die grote gevolgen gaat hebben voor van alles en nog wat. Nu roepen we dat in de IT sector gemiddeld drie keer per week en van de meeste toepassingen horen we nooit meer wat. Ook het recyclen van bestaande technieken is een veel voorkomend kunstje. Een gezonde dosis scepsis is dus wel gewenst. Maar er schijnt nu toch een technologie te zijn die wel degelijk als ‘revolutionair’ kan worden beschouwd: blockchain. Wat?

Blockchain

Blockchain gaat eigenlijk over het gedistribueerd opslaan van data. Wikipedia leert het ons als volgt: “Een blockchain (soms in het Nederlands vertaald als blokketen) is een gedistribueerde database die een gestaag groeiende lijst bijhoudt van data-items die gehard zijn tegen manipulatie en vervalsing. Binnen dit systeem vindt er gegevensuitwisseling en verificatie tussen de nodes plaats. Dit gebeurt door middel van een consensus. Met een blockchain kan ervoor worden gezorgd dat een derde partij niet nodig is om de betrouwbaarheid van een transactie te waarborgen.” Klinkt nog steeds ingewikkeld? Bekijk onderstaand filmpje maar even, dat helpt.

[jwplayer mediaid=”13035″]

Ook in het onderwijs zou blockchain van grote waarde kunnen zijn. Zo zou het leren (en de behaalde doelen) in zo’n chain kunnen worden geplaatst. In plaats van financiële transacties zou informatie over het leren en het geleerde kunnen worden opgeslagen in deze database. Een levenslang leren met een persoonlijk portfolio wat ook nog eens volledig betrouwbaar is en dus ongevoelig voor fraude. Nu geloof ik niet dat 100% betrouwbaarheid gerealiseerd kan worden, maar ten opzichte van huidige technologieën is het een flinke stap voorwaarts.

Tegengeluiden?

Toch zijn er inmiddels ook wat tegengeluiden. Wilfred Rubens haalde in een blog Audrey Watters aan die stelt dat blockchain een overdreven hype is. Nu denk ik dat niet, de technologie kan echt voor een grote verbetering zorgen voor de wijze waarop transacties worden uitgevoerd en informatie wordt gedeeld. Maar ze heeft een aantal goede argumenten om de technologie niet direct in het onderwijs te omarmen. Privacy, complexiteit en bovenal de waarom vraag: welk probleem lost blockchain voor het onderwijs eigenlijk op. Niet zo bijster veel als we kijken naar de huidige manier waarop het onderwijs is ingericht. Maar als we kijken naar de (mogelijke) toekomst waarin datagestuurd onderwijs een prominente plek gaat krijgen dan wordt het een ander verhaal. Maar zoals veel zaken in het onderwijs zal het geen revolutie maar meer een evolutie zijn. Gelukkig maar.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *