Stop met innoveren

kansloosinnoverenEnkele weken geleden was ik bij een onderwijsinstelling waar ik ze weer eens zielig in de hoek zag staan: de 3D-printers. Stonden daar een beetje te verpieteren. Bleek iets met ontbrekende software te zijn. Na enig doorvragen werd echter duidelijk dat er bij de aanschaf gewoon niet goed was nagedacht. Of eigenlijk ver daarvoor al. Nooit was de vraag gesteld hoe zo’n ding nu eigenlijk een zinvolle plek binnen het onderwijs kon krijgen en vooral wat je moest doen om dat te bereiken.

Goed gebruiken

Nu zien we dat natuurlijk vaker. De 3D-printer past perfect in het rijtje van smartboards en elektronische leeromgevingen (ELO’s). Op menig school is een complexe ELO opgetuigd die door bijna niemand wordt gebruikt en smartboards worden vooral als veredelde projectieschermen gezien. Ik heb het hier op deze plek wel vaker gesteld: hang dan een wit laken op. Ik ben bang dat de nieuwe hype rondom Virtual Reality brillen de volgende stap wordt. Iedereen zo’n bril en geen idee wat we er nu echt mee moeten. Begrijp me goed, ik ben niet tegen dit soort producten. In tegendeel, het kan volgens menig expert het onderwijs verrijken en ik geloof daar heilig in. Maar dan moet je het wel goed gaan gebruiken.

Programmeren

Als je een 3D-printer zinvol wil inzetten in het onderwijs dan zullen leerlingen dus moeten leren programmeren. Anders kan je net zo goed gaan kleien. En dat geldt ook voor de docent(en). Zonder kennis kom je nergens. Maar minstens zo belangrijk is het om het apparaat een zinvolle plek te geven in het onderwijs. Op sommige scholen wordt de 3D-printer gebruikt om poppetjes te printen. Serieus. Op een school die de 3D-printer wel slim toepast in het onderwijs zag ik dat men een schaalmodel van een brug had laten printen. En vervolgens gingen de leerlingen de sterke en zwakke kanten van het ontwerp testen. En zo zijn er nog tal van mooie voorbeelden. Maar helaas te weinig.

Eerst organiseren

Technologie gedreven innovatie kan heel goed werken. Zet maar een apparaat neer en kijk wat er gebeurt. Dat kan soms heel verrassend zijn. Maar vervolgens moet je het wel een plek geven in het onderwijs. De kans is namelijk groot dat het anders gewoon een gadget blijft. Het is goed om te inspireren maar vervolgens moet je wel gaan organiseren. Innovatie gaat ook over verandering en dat gaat in de regel niet vanzelf. Sterker nog, dat is waarschijnlijk nog een veel zwaardere opgave dan bijvoorbeeld iedereen leren programmeren. Dus stop met innoveren. Ga eerst organiseren en zet dan voorzichtig de innovatiekraan weer open.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *