Micro:bit, elk kind een computer!

microbit2Ik hoor u al weer zuchten: is dat nou echt nodig, elk kind een computer? Ik bedoel echter niet dat u elk klaslokaal vol gooit met computers. Enkele jaren geleden zag ik op Youtube een filmpje van een Amerikaanse IT leverancier die haar visie op IT in het onderwijs liet zien. Op elk tafeltje stond voor elke leerling een computer en ook de docent had er een. Zo kon de leerkracht controleren of de leerlingen wel met iets zinnigs bezig waren. Dat was ook wel nodig omdat door de grote schermen de leerlingen niet meer te zien waren. Zelden zo’n slechte manier gezien om IT de klas in te rijden. Het leek wel een callcenter.

Computer als computer

Waar ik op doel is niet het gebruik van de computer als middel maar als ‘computer’. Het ding onderzoeken en leren te begrijpen wat je er nou daadwerkelijk mee kan. En dat is hard nodig. Deze week kwam in het nieuws dat een aantal universiteiten voor technische opleidingen volgend jaar een numerus fixus gaat instellen. Het lijkt er dus op dat technische opleidingen weer flink in de lift zitten. Goed nieuws ware het niet dat het hier vooral de ‘usual suspects’ zijn zoals Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en Industrial Design. Studies die lekker tastbaar zijn. Informatica loopt hopeloos achter. Dat komt deels doordat leerlingen (de toekomstige studenten) een computer vooral als middel zien. Maar hoe het ding nu echt werkt?

Micro:bit

Er is echter goed nieuws want de (mede door de BBC ontwikkelde) educatieve computer Micro:bit komt naar Nederland. De Micro:bit is ontwikkeld met het doel zoals ik hierboven schreef: onderzoeken en leren. De voordelen op een rij:

  1. De Micro:bit leert kinderen over de werking van de verschillende onderdelen van de computer
  2. De Micro:bit leert kinderen programmeren
  3. De Micro:bit is spotgoedkoop (een paar tientjes)

Micro:bit

Het lijkt mij dat je daar dus geen nee tegen kan zeggen. De achilleshiel zit echter in punt 2: programmeren. Toch is er ook op dit vlak goed nieuws. Recent hebben bijna 12.000 leerlingen uit de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs het wereldrecord (gelijktijdig) programmeren verbroken. Mooi initiatief. Maar die kinderen uit groep 8 vallen volgend jaar wel in een spreekwoordelijk ‘zwart computer-gat’. In het voortgezet onderwijs wordt er nog nauwelijks aandacht besteed aan dit onderwerp. Het ontbreekt veelal aan kennis. Toekomstige generaties zullen computertalen als Python en Javascript echter net zo vanzelfsprekend gaan vinden als de Engelse taal. Daar moet het onderwijs wel wat mee, en een beetje snel ook. Volle computerkracht vooruit dus!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *