Kunstmatige intelligentie in de klas?

google-homeIn mei van dit jaar lanceerde Google Home. Een assistent voor in huis waarmee je na enige aanpassingen in huis via spraakcommando’s allerlei zaken in huis kunt bedienen. Maar je kunt ook allerlei vragen stellen die door de assistent worden beantwoord. Zoals door Siri op je iPhone. Zou je met zo’n assistent ook iets in de klas kunnen?

 

Eerst iets meer over Google Home

Met deze assistent die dit jaar nog leverbaar moet worden in Nederland kun je na de nodige aanpassingen in je huis het licht aan en uit doen, de TV opstarten, de gordijnen openen en sluiten, muziek afspelen en allerlei andere domotica-achtige toepassingen. Op termijn is het de bedoeling dat je de assistent een reservering kunt laten maken in de bioscoop etc.

Naast voorgaande kun je Google Home ook allerlei vragen stellen. Algemene kennisvragen, maar ook over je persoonlijke agenda, of er file staat op de route naar je werk etc. Dit laatste waarschijnlijk onder voorwaarde dat je gebruik maakt van Google Agenda, Google Maps etc.

Zie onderstaand filmpje voor een uitgebreidere impressie.

youtube https://www.youtube.com/watch?v=2KpLHdAURGo

[jwplayer player=”1″ mediaid=”13242″]

It’s about Artificial Intelligence (AI), stupid!

Natuurlijk zijn er in de klas ook wel domotica-toepassingen te bedenken waar je Google Home voor zou kunnen inzetten. Maar lang niet zo intensief als in huis. Dit is volgens mij dan ook niet het belangrijkste mogelijke toepassingsgebied van Google Home in een klas. Veel belangrijker is dat Google Home net als Siri de kunstmatige intelligentie naar binnen brengt. IBM is op dit vlak al heel ver met Watson. Watson begrijpt ongestructureerde data, en dat is zo’n 80% van de data die geproduceerd wordt. Denk aan artikelen, literatuur, onderzoeksrapporten, blogs, tweets, Instagram, Pinterest enzovoort. Watson heeft het vermogen om verbanden te leggen zoals de mens dat ook kan. Watson kijkt niet alleen naar bepaalde keywords (als een zoekmachine) maar kan ook verbanden leggen en een tekst interpreteren om een correct antwoord te geven (bron: www.e-office.nl). Vorige maand nog werd bekend dat Watson ook naar de iPhone komt. Het is dus maar de vraag hoe lang Siri nog bestaat. En zoals Frits Pfeiffer vorige week al blogde werkt Samsung aan iets vergelijkbaars met Viv.

 

Moeten we dit willen?

Kunstmatig intelligentie lijkt in een stroomversnelling te komen en één van de belangrijkste nieuwe ontwikkelingen voor de komende jaren te worden. Dit betekent iets voor bedrijven en voor particulieren. Ook voor scholen? Hoe handig is het als je een vraag stelt en binnen een aantal seconden antwoorden krijgt? Dat is toch veel makkelijker dan allerlei moeilijke zoekopdrachten moeten intypen? Google Home biedt in feite een nieuwe user interface (spraaksturing) waarmee je het internet kunt doorzoeken. Nou, ik zou het als leerling/student wel weten. Of moeten we dit allemaal niet willen omdat we dan met z’n allen nog luier en dommer worden, zoals Manfred Spitzer waarover ik eerder schreef beweert?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *