Aandacht vasthouden met een digitale liniaal

Op de middelbare school had ik een Franse lerares die erg gedreven (en bedreven) was in haar vak. Een van origine echte Française met passie en vol temperament. Ze was niet al te groot, praatte Nederlands met een Frans accent en riep daarmee regelmatig, als je zat te knikkebollen: “Ik ben streng maar rechtvaardig”. Vervolgens vloog de liniaal (zo’n 1 meter uitvoering) plat op je tafel. Dan bleef je wel opletten. Ik heb geen talenknobbel en toch hield ze mij bij de les. Of ik het nu interessant vond of niet.

De linialen zie ik her en der nog wel eens achter een digibord hangen. Volgens mij worden ze nauwelijks nog gebruikt. Als dat wel zo zou zijn, zou de liniaal tegenwoordig al snel een Chromebook of tablet van tafel kunnen vegen. Dat willen we niet mee maken. Is er een ander instrument? Of is dat niet nodig?  Een Chromebook en tablet (of ander apparaat) biedt perfecte uitvluchten om even iets anders te gaan doen of je hoofd achter te verschuilen. Gelukkig zijn er verschillende applicaties die er voor zorgen dat we toch allemaal hetzelfde scherm voor ons hebben, of we nu opletten of niet. Dat kan een uitkomst zijn als iedereen in dezelfde ruimte zit. Maar wat als we op afstand ook lessen willen volgen? En weten we zeker dat iedereen wel oplet? Of is er een specifiek onderwerp waarbij iedereen afhaakt? Vragen waar LCA Learning antwoord op wil geven met Nestor. Ik beschouw het even als de digitale liniaal in doorontwikkelde vorm.

De Paris School of Business test de inzet van Nestor voor het meten van de aandacht en bij de les houden van studenten. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van Artificial Intelligence en gezichtsherkenning. Op basis van de gegevens die met name door een webcam verzameld worden, wordt in een fractie een analyse uitgevoerd over de mate waarin je nog ‘bij de les bent’. Dit kan naar mijn idee een waardevolle toevoeging zijn voor leren op afstand en ook om te meten of lesstof wel aantrekkelijk genoeg is. Stel dat iedereen op hetzelfde moment zijn wangen in het toetsenbord drukt, dan heeft de docent misschien zitten slapen bij het voorbereiden van de les. Ik ben benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen: binnenkort op het schoolplein: “Psst, webcam-afplak-sticker kopen?”.

 

Zo houdt je leerlingen bij de les

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *