Van een iPad word je niet slim

Het is een vraag die al jaren in onderwijsland in de lucht zweeft. ‘Leren kinderen met behulp van IT beter rekenen?’ Voor rekenen kan je natuurlijk ook taal of iets anders invullen. Het Kohnstamm instituut van de Universiteit van Amsterdam publiceerde in 2015 al een onderzoek dat hier een duidelijk antwoord op formuleerde: Nee! Niet heel erg verrassend natuurlijk.

Het onderzoek spitste zich destijds toe op een beperkt aantal apps voor gebruik op een iPad. Maar ik ben ervan overtuigd dat als men onderzoek doet naar toepassingen voor een Chromebook dat we op hoofdlijnen dezelfde resultaten gaan zien. Het is ook een vrij ridicule gedachte dat door het simpelweg aanbieden van digitaal lesmateriaal leerlingen beter leren rekenen. Ik snap ook wel dat digitalisering het mogelijk maakt dat leerlingen bijvoorbeeld geautomatiseerd herhalingsstof krijgen aangeboden. Maar dat kan analoog natuurlijk ook, het is alleen flink wat meer werk. De vraag is wel waar die valse belofte over digitalisering toch vandaan komt.

IT slim organiseren

Als ik met docenten en bestuurders praat over het toepassen van IT in het onderwijs dan is er nooit iemand die stelt dat je automatisch ‘er beter door leert rekenen’ of zoiets. Tegelijkertijd snapt iedereen wel dat het inzetten van IT van groot belang is. Bijvoorbeeld als belangrijk middel om richting te geven aan gepersonaliseerd onderwijs. Ook het belang van digitale vaardigheden is voor iedereen helder. Iets minder duidelijk is dat digitalisering een positieve bijdrage kan leveren aan het terugdringen van de werkdruk. Door IT slim te organiseren en bepaalde processen te automatiseren kan er meer ruimte worden vrijgemaakt voor het geven van onderwijs in plaats van het doen van ‘de administratie’. Nu kan die administratie wellicht ook wel een tandje minder maar daar moet iemand anders maar wat over roepen.

Tovermiddel

Nog even terug naar die valse belofte. Die hangt natuurlijk samen met de opkomst (en wellicht ook ondergang) van de iPad in het onderwijs. De iPad werd enkele jaren geleden door een kleine groep adepten neergezet als een tovermiddel. Maar die sterke positionering leidde vanzelfsprekend direct tot weerstand met onder andere het genoemde onderzoek als resultaat. Koren op de molen van de tegenstanders. ‘Zie je wel, het is helemaal niks.’

Meer nodig dan IT

Nu zal de waarheid ongetwijfeld weer ergens in het midden liggen. Ook wij zien dat een tablet voor bepaalde type onderwijs echt van toegevoegde waarde kan zijn. Net zo goed als een laptop of Chromebook dat kan zijn. Maar daar gaat het eigenlijk niet om. Een succesvolle bijdrage van IT in het onderwijs ligt vooral ook op de genoemde aspecten als gepersonaliseerd onderwijs en verminderen werkdruk. Zeker deze laatste is lastig te realiseren en niet heel erg sexy. Maar ook voor het realiseren van gepersonaliseerd onderwijs is natuurlijk veel meer nodig (zeker op didactisch gebied) dan wat computers en wat slimme software. Een appje installeren en denken dat de leerlingen dan automatisch slimmer worden is vanzelfsprekend apekool. Gelukkig weten de docenten dat zelf ook wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *