Google stopt met het scannen van e-mail

Google’s heeft van oudsher de reputatie dat zij alle e-mail scannen om deze vervolgens in te zetten voor doelgerichte reclame van hiervoor betalende adverteerders. Wat minder bekend is dat Google dit al vrijwel afgebouwd heeft en onderscheid maakt in doelgroepen. Op hoofdlijnen zijn er 3 businessmodellen die Google hanteert.

De consumenten Gmail

Deze wordt gratis aangeboden. Hiervan geeft Google aan dat er wereldwijd meer dan 1,2 miljard gebruikers zijn. De consumenten Gmail wordt gescand t.b.v. het gepersonaliseerd aanbieden van reclame. Google kondigde deze week aan dat het automatisch scannen later dit jaar gestopt wordt.

De zakelijke Gmail uit de G Suite

Dit is de versie waarvoor betaald moet worden. De zakelijke Gmail heeft inmiddels meer dan 3 miljoen betalende bedrijven. Google geeft aan dat zij al in 2014 stopte met het automatisch scannen van e-mail.

De Gmail in G Suite for Education

G Suite for Education richt zich op minderjarigen. Het is een gratis versie die uitsluitend voor het onderwijs beschikbaar is. Deze Gmail versie wordt niet gescand en opgeslagen informatie in de G Suite for Education core services wordt niet gebruikt voor gepersonaliseerde reclame.

Gepersonaliseerde reclame in de consumenten Gmail wordt later dit jaar uitsluitend weergegeven op basis van instellingen die de gebruiker zelf bepaald. De een vindt het handig om gepersonaliseerde reclame te ontvangen en een ander vindt dit inbreuk op zijn privacy. De keuze hiervoor ligt dus straks bij de gebruiker. G Suite en G Suite for Education zijn en blijven vrij van scannen en gepersonaliseerde reclame.

Opmerkelijk is dat Google deze informatie niet breder uitdraagt omdat het tot nu toe een belangrijke reden was om de producten van Google toch maar niet te gebruiken.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *