Samenwerken loont!

De afgelopen jaren is ‘IT’ massaal de klas ingereden. In de vorm van spullen dan. PC’s en smartboards waren bijna niet aan te slepen. Toch blijft het daadwerkelijk toepassen van IT binnen de les stelselmatig achter bij de verwachtingen. Het leerlingvolgsysteem wordt wel braaf gebruikt voor het invullen van cijfers maar te vaak blijft het daar dan wel bij. De mogelijkheden zijn er maar worden klaarblijkelijk onvoldoende benut.

Als ik spreek met docenten die zeer actief zijn met digitalisering dan zijn er twee argumenten voor het gebruik van IT in de les die telkens weer naar voren komen. Ten eerste stelt men dat, door het slim inzetten van IT, nog beter vorm kan worden gegeven aan gepersonaliseerd onderwijs. Natuurlijk is er veel meer voor nodig dan alleen IT, maar het wordt wel gezien als een belangrijk hulpmiddel. Het tweede argument richt zich op het verlagen van de werkdruk. Door onder andere digitaal te gaan toetsen kan men meer tijd spenderen aan bijvoorbeeld voorbereiding. Dat lijken toch argumenten waar elke docent warm van zou moeten worden. En toch gebeurt het nog te weinig. Hoe komt dat toch?

Het antwoord is eigenlijk heel simpel: het is niet eenvoudig en voor veel docenten is het simpelweg niet duidelijk wat het oplevert. Het eerste kan je relatief makkelijk oplossen. Verhoog de kennis en vaardigheden en bied voldoende ondersteuning. Natuurlijk, dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan maar wel degelijk te realiseren. Het tweede is beduidend ingewikkelder. Als een docent niet ziet wat het voor hem of haar oplevert zal hij of zij het ook niet gaan doen. En als je vervolgens een adviseur inhuurt om te gaan vertellen hoe het moet en de directie gaat het gebruik van IT in de klas (wat dat dan ook is) verplichten dan wordt het nooit wat. Verplichten helpt niet zo bijster veel. De docent moet worden verleid.

Dat verplichten (of verbieden) niet bijster veel helpt maar verleiden wel werd deze week weer eens glashelder gemaakt. Uit een onderzoek van Telecompaper blijkt dat het percentage mensen dat illegaal content zoals films en series download in Nederland in enkele jaren flink is gedaald. Dat komt niet door die boze mensen van stichting Brein (die de auteursrechten schijnen te moeten bewaken) maar doordat het aanbod spectaculair is verbeterd. Thuis op de bank kan je voor weinig geld op je TV, tablet of smartphone geweldige films en series bekijken. Met een druk op de knop gaat er een wereld aan content voor je open. Iedereen snapt het. Het succes van Netflix is dan ook recht evenredig met de implosie van illegaal downloaden.

De beste persoon om een docent te overtuigen van het nut van inzetten van IT in de klas is een andere docent. Eén die uitlegt wat het hem of haar heeft opgeleverd of welk ‘probleem’ is opgelost. Het gaat uiteindelijk om nut en noodzaak. Een docente uit het speciaal onderwijs die ik twee jaar geleden sprak had op een verbluffend eenvoudige maar ook krachtige wijze IT in haar klas ingezet. Nagenoeg elke docent die bij haar in de klas kwam kijken zei binnen 10 minuten: dat wil ik ook. De crux zit dan ook in samenwerken. Zonder dat blijft het inzetten van IT in de klas voorbehouden aan een kleine kopgroep. Samenwerken loont!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *