Alles wordt digitaal

Over enkele jaren rijden we allemaal in een elektrische auto. Althans dat is wat het economisch onderzoekbureau van ING deze week voorspelde. Over 7 jaar is de prijs per kilometer lager dan een traditionele verbrandingsmotor en is het bereik dusdanig dat we onbekommerd relatief lange afstanden kunnen afleggen. En dan is er geen houden meer aan.

Enkele jaren geleden was er nog veel scepsis over de transitie naar duurzame energie in de automobielsector. Zoals ik wel vaker op deze plek heb verkondigd zit de diepere oorzaak daarvan enerzijds in het gebrek aan kennis en anderzijds in ‘het kapitaal’. Om met het laatste te beginnen: het gaat uiteindelijk om geld, om economische waarde. Al jaren is de overheid bezig om met stimulerende maatregelen de weg naar meer duurzame energie in te zetten. Maar de grote klap komt pas als ‘het geld’ ook die richting kiest. Zo zien we dat de grote, wereldwijd opererende, investeringsfondsen steeds meer hun kapitaal verplaatsen naar bedrijven en projecten die zich richten op duurzaamheid. Duurzaamheid is namelijk een verdienmodel geworden. En dan gaat het hard. Zo heeft BMW recent een investeringspost van 5 miljard euro, bedoeld voor de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren, geheel ingezet op de ontwikkeling van elektrische auto’s. Dat komt dus vooral doordat aandeelhouders en concurrenten ook die kant op gaan.

Kennis

We zijn dus inmiddels over ‘de kaap’ heen. Bijna geen enkele fabrikant gaat nog geld steken in de ontwikkeling van traditionele motoren. Klinkt goed, maar er is vanzelfsprekend een andere kant van die medaille. Europese fabrikanten zijn van oudsher zeer sterk in het ontwikkelen van verbrandingsmotoren. Maar in elektrische technologie zijn we beduidend minder sterk. Accu’s worden vooral in de Verenigde Staten en China ontwikkeld. En dat leidt mij naar het eerste genoemde punt: kennis. De transitie naar duurzame energie (zoals in auto’s) vraagt namelijk vooral veel kennis van digitalisering. Een Tesla wordt ook wel gekscherend een computer op 4 wielen genoemd. Het Nederlandse bedrijf Prodrive (toeleverancier van de automobielindustrie) heeft al jaren geleden de omslag gemaakt naar elektrisch rijden. Zij kunnen nog flink groeien maar het ontbreekt simpelweg aan goed personeel. Het stond bijna achteloos als laatste zin in het artikel: “….goede software-ontwikkelaars liggen niet voor het oprapen.” Nu geldt dit overigens niet alleen voor de automobielindustrie maar voor bijna elke sector. De impact van digitalisering is enorm. Zelfs de accountant wordt op grote schaal vervangen door een digitale variant.

Meer aandacht voor programmeren

Europa en zeker ook Nederland dreigen de boot te missen in de omslag naar digitalisering. We horen bij de top in de wereld op het vlak van digitale infrastructuur. Breedband internet is hier net zo gewoon als water uit de kraan. Daarnaast zijn er in Nederland meerdere bedrijven die zich wereldwijd onderscheiden in de high-tech IT sector. Maar nagenoeg allemaal hebben ze te maken met een tekort aan goed opgeleid personeel. Er is een schreeuwend tekort aan IT specialisten. Zolang wij nog vooral systeembeheerders blijven opleiden is het een kansloze missie. Het is goed om te zien dat in het PO steeds meer aandacht komt voor programmeren. In Engeland is dit overigens een verplicht onderdeel van de lesstof. Maar in de rest van het onderwijs zien we hier te weinig van terug. En dat terwijl de urgentie toch zonneklaar is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *