Leidt variatie met IT tot betere onderwijsprestaties?

Als je de kop leest van een artikel in de Nieuwsbrief van juli van de PO-raad wel. Echter als je verder leest blijkt al wel dat het anders ligt. Het artikel in de nieuwsbrief van de PO-raad sluit aan op de voorlopige bevindingen van de Vier in Balans monitor. Deze zijn recent gepubliceerd.

Feit

Feit is (zo toont onderzoek aan) dat een leerkracht die veel variatie in de lessen aanbrengt betere onderwijsresultaten boekt. De prestaties van de leerlingen nemen toe, mede doordat de leerlingen meer gemotiveerd blijken te zijn. Feit is ook dat de leerkracht die veel variatie in de les aanbrengt meer dan gemiddeld gebruik maakt van IT.

Drijvende kracht

In het eerder aangehaalde artikel (zeker in de titel) wordt de indruk gewekt dat als je maar veel varieert met IT de prestaties van leerlingen toenemen. Daarmee lijkt het erop dat de inzet van IT de driver is voor verbeterde prestaties.

Volgens mij is het echter zo dat de leerkracht de drijvende kracht is en dat IT het leven van de gedreven leerkracht makkelijker maakt. Waarschijnlijk is het makkelijker om te variëren door de mogelijkheden die IT biedt. Waardoor IT een belangrijke enabler is. Maar als de leerkacht niet gemotiveerd is om te variëren zal waarschijnlijk de variatie qua inzet van IT ook beperkt zijn.

Het gaat er dus om dat je als school leerkrachten hebt die gemotiveerd in de wedstrijd zitten en telkens nieuwe dingen uitproberen om leerlingen uit te dagen. Maar dat wisten we natuurlijk al lang. Alles valt of staat met de leerkracht …

One thought on “Leidt variatie met IT tot betere onderwijsprestaties?

  1. Hans Miegielsen zegt:

    Helemaal eens,

    Het is de gedreven en betrokken leerkracht die het verschil kan maken. Goede laagdrempelig bruikbare IT middelen kunnen deze leerkracht enorm helpen. Door de grote hoeveelheid IT middelen kan het belangrijk zijn de leerkracht te ondersteunen bij het maken van haar of zijn keuzes in al deze alsmaar groeiende berg van beschikbare tools/apps/software. Soms zal in het belang van doorgaande lijn, benchmarken of uniformiteit een keuze op schoolniveau of stichtingsniveau gemaakt worden. Laten we dit echter alleen doen wanneer dit echt noodzakelijk is en verder de gemotiveerde gedreven leerkracht alle ruimte geven om voor zijn onderwijs en leerlingen de meest geschikte (vaak gratis) educatieve software en tools te kiezen en gebruiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *