«

»

E-health en e-onderwijs: digitale verspilling?

gezondDe opmars van digitalisering in de gezondheidszorg is al jarenlang een grote belofte. E-health is het containerbegrip wat als volgt kan worden samengevat: ‘het gebruik van informatie- en communicatietechnologieën om gezondheid en gezondheidszorg te ondersteunen of te verbeteren’. Klinkt veelbelovend en dat is het ook. Volgens enkele belangenorganisaties moet er dan ook vol op deze ontwikkelingen worden ingezet. We worden er namelijk niet alleen gezonder van, het levert ook nog eens geld op. Maar is dat wel zo?

Advies aan minister Schippers

Zorgverzekeraars, GGZ en de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen brachten samen met VNO-NCW een advies uit aan minister Schippers. De overheid moet vooral flink investeren in de ontwikkeling van e-Health. Daarmee kan er wel een bedrag van 1,5 miljard euro worden bespaard. Echt waar. Direct waren er tegengeluiden. Nictiz, kenniscentrum op het gebied van digitale zorg, en de Leidse hoogleraar e-health Niels Chavannes reageerden direct kritisch. De beweringen dat we door deze ontwikkelingen een betere en goedkopere zorg krijgen zijn wetenschappelijk nauwelijks onderbouwd. Het lijkt erop dat men massaal op nieuwe technologie inzet zonder echt te weten wat het resultaat ervan is.

E-onderwijs

In het onderwijs hebben we de afgelopen jaren hetzelfde gezien. Er is hard ingezet op nieuwe technologie waarvan zeker niet altijd bewezen is dat het werkt. Op zich is dat niet erg. Niet alles hoeft immers tot op het bot wetenschappelijk bewezen te zijn. Nu kun je je inderdaad afvragen of kinderen met een laptop betere resultaten halen dan kinderen zonder zo’n ding. Digitalisering biedt echter wel degelijk voordelen, ook in het onderwijs. Bijvoorbeeld het eenvoudiger en beter uitwisselen van informatie. Of die docent LO die met zijn iPad een video maakt van de afzet die een leerling maakt bij een sprong en zo direct feedback kan geven. Zie het en je begrijpt het. Maar evengoed zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken waar computers redelijk hersenloos de klas in zijn gereden. Leerlingvolgsystemen die maar weer werden weggehaald omdat niemand het gebruikte: te complex. En over die digiboarden hoef ik het al helemaal niet meer te hebben. Het probleem was niet zozeer dat het allemaal niet wetenschappelijk bewezen was. Er werd gewoon niet goed over nagedacht.

Bezint eer gij begint

De oorzaak lag in de belofte dat digitalisering het onderwijs enorm vooruit zou helpen. Zet een computer in de klas en het wonder zou zich vanzelf voltrekken. Niet dus. De scholen die het meest succesvol zijn in het inzetten van IT in de klas hebben nagenoeg allemaal dezelfde kenmerken (met betrekking tot die inzet van IT). Men heeft een duidelijk en haalbaar doel voor ogen, is kleinschalig begonnen en geeft voldoende ruimte voor het experiment. De techniek volgt de leerling en de docent en niet andersom. Bezint eer gij begint dient het uitgangspunt te zijn. Ook voor e-Health. Dat geld kunnen we altijd nog wel uitgeven.

 

Gerelateerde berichten:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Je mag deze HTML-tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>