«

»

Hillary verdient de voorkeur: feit, fake of filter?

amerikaanse-verkiezingenVan 18 t/m 25 november is de week van de mediawijsheid. Thema: feit, fake of filter? Of: in hoeverre wordt je dagelijks misleid door de media? Net op tijd om straks de retoriek bij de komende verkiezingen in Nederland beter op waarde te kunnen schatten. Maar net te laat voor de Amerikaanse verkiezingen.

Wat is de waarheid?

Dinsdag a.s. is het zover en woensdagmorgen weten we het: koersen we af op een wereldwijd drama met een narcist met een te kort lontje aan de knoppen van het kernwapenarsenaal van de Verenigde Staten of mogen we ons na een eerste zwarte president van de Verenigde Staten nu verheugen op de eerste vrouwelijke president?
Dat zijn immers de opties zoals die in de Nederlandse pers worden geschetst. Trump is de vrouwonvriendelijke hark die zichzelf constant tegenspreekt, terwijl Hillary Clinton wordt weggezet als de deskundige politica die als enige tekortkoming heeft dat ze te weinig warmte uitstraalt. Ok, ze is ook een beetje dom omgegaan met haar privé-mail, maar verder valt er weinig op haar aan te merken.

Heel erg zwart/wit en dus heel erg duidelijk. Toch is het voor de Amerikanen blijkbaar minder eenduidig. Want als het beeld dat in de Nederlandse media wordt geschetst zou kloppen, zou Hillary volgen mij minstens op 70% van de stemmen moeten kunnen rekenen. De voorspellingen in Amerika wijzen echter uit dat het een nek aan nek race wordt. E.e.a roept de vraag op wat nu de waarheid is.

Je hoeft geen leugens te vertellen om de waarheid te verdraaien

Ik moet zeggen dat ik het niet weet. Afgaand op wat ik tot nu toe heb gezien is het hoogst onwaarschijnlijk dat ik ooit op Donald Trump zou stemmen. Maar de vraag is: heb ik alles wel gezien? Heb ik alle informatie om een goede afweging te maken? Of is de berichtgeving in de Nederlandse pers misschien te eenzijdig? En is het voor de Amerikanen misschien minder eenduidig omdat Hillary Clinton door de media die in het kamp van Trump zitten ook constant zwart wordt gemaakt. Want dat is wel wat er in Amerika gebeurt en waar wij naar mijn bescheiden mening maar heel weinig van zien.

Een college wat mij altijd is bijgebleven van de studie informatiemanagement die ik een aantal jaren geleden heb gevolgd bij de Universiteit van Amsterdam is dat van een mediadeskundige. Hij liet zien hoe makkelijk de publieke opinie gemanipuleerd kan worden. Niet door leugens te vertellen, maar juist door dingen weg te laten.
Eén van zijn voorbeelden betrof de oorlog die enkele jaren daarvoor had gewoed in Libanon. Hij liet een foto zien die destijds veel aandacht had gekregen in de pers. Hierop stond een kind van 6 of 7 jaar oud met in zijn handen een Kalashnikov. De boodschap daarbij was dat de oorlog een nieuwe fase had bereikt en er ook kindsoldaten werden ingezet. De foto leidde wereldwijd en ook in ons land tot heftige reacties.
Wat bleek echter achteraf. De foto die naar buiten was gebracht was bewerkt en betrof maar de helft van het origineel. Feit was namelijk dat er op een halve meter van de jongen een volwassen soldaat stond die in zijn pauze een sigaretje rookte. De jongen op de foto die door de pers was verspreid mocht zijn Kalashnikov even vasthouden.

Dat is o.a. waar het om gaat in de week van de mediawijsheid

De vraag is dus of wij in het geval van de Amerikaanse verkiezingen wel alle informatie krijgen. Waardoor de meerderheid van de Nederlanders een positief beeld heeft van Hillary Clinton en een negatief beeld van Donald Trump. Misschien is dat wel zo en worden de Amerikanen voorgelogen over Hillary, waardoor het alsnog een nek aan nek race is. Wat ik van mijn opleiding heb geleerd is dat wanneer ik geacht wordt ergens een mening over te hebben ik nooit meer uitga van een informatiebron maar altijd kijk of er eventueel ook tegengeluiden zijn.

Dat is precies waar het over gaat in de komende week van de mediawijsheid. Is de informatie waarover je beschikt juist en is deze volledig? Alleen dan kun je je een goede mening vormen.

En hopelijk blijft er ook nog tijd over om kinderen te wijzen op wat je wel en niet op social media plaatst. Dit weekeinde stond er nog weer een heel artikel in het AD over ouders die verrast waren door het feit dat hun tienerdochters in bikini in allerlei verleidelijke poses op Instagram of Snapchat stonden. Ook daar moet aandacht worden besteed als onderdeel van mediawijsheid.

Iedereen veel wijsheid toegewenst voor de komende tijd. Met name het Amerikaanse deel van onze wereldpopulatie.

Gerelateerde berichten:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Je mag deze HTML-tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>