«

»

Innoveren, wat maakt het succes?

Recent kreeg ik van een van onze relaties een verhelderend model van Kjenning die ik jullie niet wil onthouden. Dit als aanvulling op de twee blogs die mijn collega Bert schreef over ‘Innoveren, hoe doe je dat’ en ‘Innoveren, zo doe je dat!’.

Er zijn nogal wat valkuilen waar we makkelijk inlopen als we willen innoveren. Onderstaand model van Kjenning geeft heel duidelijk aan wat er gebeurt als het schort aan voorwaarden als visie, belang, plan, middelen en competenties.

Er is een heldere visie nodig om te weten welke kant we op moeten ‘innoveren’ en daarmee veranderen. Is die visie er niet dan schieten we alle kanten op en zullen alle goede bedoelingen leiden tot verwarring.

Alle betrokkenen moeten weten en begrijpen wat het belang is van de innovatie (of verandering). Daarbij zullen we ook rekening moeten houden met (persoonlijke) belangen en daarop anticiperen om zo de weerstand bij verandering tot een minimum te reduceren.

Is er geen plan gebaseerd op de visie, dan missen we de structuur en creëren we chaos.

Ontbreken de benodigde competenties, dan ontbreekt het vertrouwen dat we het kunnen en hebben we angst.

Wel ben ik van mening dat het model van Kjenning geen garantie is op succes. Een voorwaarde die zeker niet mag ontbreken is (gedeeld) leiderschap. Ontbreekt het aan (gedeeld) leiderschap dan komt de innovatie niet van de grond en vallen we stil.

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Je mag deze HTML-tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>