«

»

Wat kan het onderwijs met Workplace van Facebook?

workplaceSinds afgelopen maandag kun je je als organisatie aanmelden voor Workplace. De zakelijke versie van Facebook. Workplace is een tool die tot doel heeft de samenwerking binnen een organisatie te ondersteunen. Net als bijvoorbeeld Office 365 en G suite van Google (voorheen Google Apps) is het gratis voor het onderwijs (en alle overige not for profit instellingen). Hoe aantrekkelijk is dit aanbod van Facebook voor het onderwijs en hoe verhoudt het zich tot bijvoorbeeld Office 365 en G suite?

 

Functionaliteiten

De functionaliteiten die binnen Workplace worden aangeboden zijn in principe dezelfde als degenen die worden aangeboden in de consumenten-omgeving van Facebook:

  • onbeperkte opslag van bestanden, foto’s en video’s;
  • onbeperkt aantal teams en projectgroepen (zowel open, besloten als geheim);
  • evenementen;
  • live video streaming;
  • communicatiemiddelen als chat, bellen en video-conferencing;
  • nieuwsfeed;
  • uiteraard een mobiele app;
  • mogelijkheid van notificaties voor gebruikers.

Daarmee is Workplace vergelijkbaar met wat Google aanbiedt via Hangouts/Google+ en Microsoft via Yammer/Skype for business. Het is heel erg gericht op communicatie en – hoe kan het ook anders – socializen. Maar dan binnen een organisatie. En indien gewenste met externen. Maar altijd in een gecontroleerde omgeving.

 

Een belangrijk voordeel van Workplace vind ik persoonlijk de vertrouwde user-interface. Maar ik gebruik Facebook ook privé. Recent heb ik nog weer gemerkt dat dat niet vanzelfsprekend is. Ondanks het feit dat er wereldwijd ruim een miljard gebruikers zijn kan ik nu mijn middelbare school een reünie organiseert bijna geen oud-klasgenoten terug vinden op Facebook. Maar voor diegenen die wel actief zijn op Facebook voelt Workplace dus vertrouwd aan.

 

De functionaliteiten van Workplace zijn veel beperkter dan die van Office 365 en de G suite. Die bieden immers naast eerdergenoemd Hangouts/Google+ respectievelijk Yammer/Skype ook e-mail faciliteiten, een office-suite, portalfunctionaliteit, een document managementsysteem inclusief versiebeheer en bijvoorbeeld de mogelijkheid om tegelijkertijd aan hetzelfde document te werken.  Office 365 gaat zelfs nog verder in die zin dat het ook Business Intelligence aanbiedt.

 

Toepasbaarheid

Kortom: Workplace is niet hetzelfde als Office 365 en G suite. Je zou het in kunnen zetten in combinatie met deze omgevingen ter vervanging van eerdergenoemde onderdelen die vergelijkbare functionaliteit bieden. Maar waarom zou je dat doen? De mogelijkheden voor integratie zijn namelijk nog niet optimaal. Wat dat betreft kun je dan beter naar een toepassing als Speakap kijken. Die biedt vergelijkbare functionaliteiten als Workplace maar verdergaande integratiemogelijkheden met de omgevingen van Microsoft en Google.

 

Wat eventueel het onderzoeken waard is, is om Workplace in te zetten in het kader van oudercommunicatie. Voor zover ik begrijp kun je namelijk ook de communicatie met externen via Workplace vormgeven. Voordeel in vergelijking met Facebook voor consumenten is dan in ieder geval dat de Workspace omgeving vrij is van reclame. Ik weet echter niet of Facebook in dit geval geen bedrag per gebruiker in rekening gaat brengen. Dit omdat ouders geen medewerker zijn van de onderwijsinstelling. Ter informatie: voor profit instellingen geldt dat je voor de eerste 1.000 actieve gebruikers Eur 3,- p.p.p.m. betaald, voor de eerstvolgende 9.000 actieve gebruikers Eur 2,– p.p.p.m. en voor alle overige gebruikers Eur 1,– p.p.p.m.

 

Conclusie

Workplace van Facebook is een communicatietool waarmee vooral de interne communicatie op eigentijdse wijze vorm kan worden gegeven. Het is slechts zeer beperkt vergelijkbaar met samenwerkomgevingen als G suite en Office 365 en zou hooguit kunnen worden ingezet als alternatief voor onderdelen daarvan (Hangouts/Google+ versus Yammer/Skyp for business).

Zodra je als onderwijsinstelling behoefte hebt aan meer dan een intern social network moet je er echter goed over nadenken wat de toegevoegde waarde is van Workplace.

 

Heb je vooral behoefte aan een intern social network – niet meer en niet minder – dan is Workplace natuurlijk wel een interessante propositie. Aandachtspunt is dan wellicht nog de privacy, ook al geeft Facebook aan dat die gewaarborgd is. Op de site van Workplace wordt ook uitvoerig op dit punt ingegaan. Neemt niet weg dat Facebook op dit vlak niet bij iedereen een  positieve reputatie heeft.

 

Gerelateerde berichten:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Je mag deze HTML-tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>